Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
IRI23015 Organisasjonsutvikling (Høst 2018–Vår 2019)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten har kunnskap om organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledede læringsprosesser i organisasjoner.
Ferdigheter
Studenten kan gjennomføre arbeidsformer som er en del av organisasjonsutvikling.
Generell kompetanse
Studenten forstår organisasjonsutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse.
Innhold
Emnet fokuserer på organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledete læringsprosesser i organisasjoner.
Første del utvikler innsikt i praktiske arbeidsformer som ofte benyttes i medvirkningsbaserte endringsprosesser.
Andre del retter fokus mot modellering av OU-prosesser, medvirkning, læring og samspillet mellom organisasjonen og eksterne aktører.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid, prosjekt og seminar.
Prosjektarbeidet består av organisasjonsanalyse og planlegging av utviklingsarbeid.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Prosjektrapport fra utviklingsarbeid
Arbeidskravet må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges.
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1, høst: individuell, muntlig eksamen med presentasjon av prosjektrapporten (ca. 15 minutter) etterfulgt av eksaminasjon fra sensor (ca. 10 minutter). Total varighet: ca. 25 minutter. Teller 50 % av karakteren.
Deleksamen 2, vår: Skriftlig, individuell eksamen. Varighet: 3 timer. Teller 50 % av karakteren. Ingen hjelpemidler tillatt.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F. Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet.
Sensorordning
To sensorer, hvorav en ekstern
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen kan studenten ta opp en eller begge deleksamener.
Evaluering av emnet
Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 09.05.2018
Argyris, C. (1999), On organizational learning, (2nd ed.), Oxford: Blackwell Business
Deming, W. (2000), Out of the crisis, (1st MIT Press ed.), Cambridge Mass.: MIT Press
Levin & Klev. (2010), Forandring som praksis, 2. utg., Oslo: Fagbokforlaget
Senge, P. M. (2006), The fifth discipline?: the art and practice of the learning organization (Vol. Rev. and updat), New York: Doubleday/Currency
Simonsen & Teien (2016), Vi gjorde det sammen - kunnskap er best når det deles, (kompendium)
Wig, Bjarne Berg (2018), Lærende organisasjoner - På vei mot organisasjon 5.0. ISBN 9788205491489
Kompendier og artikler tilkommer.