ITM21008 Spillprogrammering med flash (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Tom Heine Nätt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for
- bachelor i digital medieproduksjon
Emnet er valgfritt for
- bachelor i informatikk
- bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse
- årsstudium i informatikk
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende ITF10208 Webprogrammering 1.Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.
Undervisningssemester
- Bachelor i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
- Bachelor i informatikk: 2., 4. eller 6. semester (vår)
- Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. eller 6. semester (vår)
- Årsstudium i informatikk: 2. semester (vår)
4 timer forelesninger + øvinger pr. uke.
Innhold
Emnet kan sees på som tredelt:
Del 1 - Flash
- Tegning i Flash (Tekst, Farger osv)
- Animasjon (Timeline, Tweens osv)
- Bygge opp en objektorientert-struktur på tegningen/animasjonen gjennom symboler (Movieclips)
- Multimedieanimasjoner (inkludere Lyd, Bilder, Video)
- Interaktivitet (Kontrollere tidslinjen)
- Grunnleggende programmeringselementer
- Kontrollere movieclips/animasjoner
- Lagre og hente data
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Deretter en siste del der det i hovedsak arbeides med et prosjekt.
Eksamen
Utviklingsprosjekt
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i Flash. Dette gjøres i grupper. I prosjektet inngår også dokumentasjon av spillet og utviklingsprosessen.
Det gis individuell bokstavkarakter A - F basert på en helhetlig vurdering av prosjektet og dokumentasjonen.
Litteratur
1. Robert Reinhardt og Snow Dowd: Adobe Flash CS4 Professional Bible (Kommer 17. februar) - ISBN: 0470379189
(CS3-versjonen av boka vil også kunne benyttes, ettersom det i hovedsak er GUI som er endret)
2. Roger Braunstein et al: ActionScript 3.0 Bible - ISBN: 0470135603
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
16. juni 2024 02:44:50