ITD26006 Miljø og kjemi i et IT-perspektiv (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Kåre Sorteberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i ingeniørfag, data (kull 2010).
Undervisningssemester
4. semester (vår).
4 timer forelesning pr. uke.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studentene:
- Forstår hvorfor miljøutfordringer er viktige både for arbeidsliv og samfunn
- Ser sammenhengen mellom grunnleggende kjemikunnskaper og løsningen av miljøutfordringer.
- Kan arbeide metodisk for å løse miljøutfordringer
- Kan utarbeide løsningsalternativer i et IT-perspektiv.
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan analysere og gjennomføre miljø-prosjekter.
- Kan løse kjemi- og miljørelaterte utfordringer og utarbeide løsningsalternativer i et IT-perspektiv.
- Kan vurdere løsningsalternativene på en vitenskapelig, objektiv og troverdig måte.
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kan vurdere miljøutfordringer i et kjem- og IT-perspektiv
- Kan utarbeide troverdige løsninger på miljøutfordringene
- Kan formidle og forklare hvorfor det er både viktig og nødvendig å se miljøutfordringer i et kjemi- og IT-perspektiv
Innhold
Kjemi og miljø:
- Økologi. Forurensing og rensing av utslipp. Renere produksjon. Energi. Avfall og avfallsbehandling. Arbeidsmiljø/HMS.
- Atomers oppbygging og det periodiske system.Bindinger og navnsetting. Reaksjonsligninger. Løselighet. Red/oks-reaksjoner. Korrosjonsteori. Organisk kjemi.
Prosjekt:
Studentene skal analysere en praktisk miljøoppgave - fortrinnsvis i et IT-perspektiv og gjennom prosjektarbeidet utarbeide et løsningsalternativ på problemstillingen.?
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledninger og prosjektarbeid i grupper.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
3 obligatoriske oppgaver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjekt og skriftlig eksamen
Et miljø- og kjemiprosjekt i gruppe (teller 40 %).
3 timers skriftlig eksamen (teller 60 %). Ingen tillatte hjelpemidler.
Det gis en samlet, individuell karakter etter skala A - F.
Ny og utsatt eksamen vil bestå av prosjekt og skriftlig eksamen. Innholdet i prosjektet avtales med faglærer.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet.
Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Nils Christian Boye: Kjemi og miljølære. Gyldendal undervisning 2006, eller nyere.
Erling S. Andersen et al: Prosjektarbeid, NKI forlag, ISBN 978-82-562-5449-1.
Skriftlig materiale og Web-presentert materiale fra faglærer.