ITM21012 Innføring i spillprogrammering (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for
- bachelorstudiet i digital medieproduksjon
Emnet er valgfritt for
- bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer
- bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende vårt emne Innføring i programmering.
Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer: 2. 4. eller 6. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling: 4. semester (vår)
4 - 6 timer forelesninger + øvinger pr. uke i første halvdel av kurset. Deretter for det meste veiledning av prosjektarbeid på lab.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter avsluttet emne skal studentene
- ha en forståelse av hva som gjør spill interessante og underholdende
- ha kunnskap om et egnet programmeringsspråk/-omgivelse for enkel spillutvikling
- forstå koblingen mellom grafiske elementer og programmering
Ferdigheter
Etter avsluttet emne skal studentene kunne
- planlegge, designe og dokumentere enkle spill
- programmere små til middels store prosjekter
Generell kompetanse
Etter avsluttet emne skal studentene kunne
- bidra i utviklingen av applikasjoner der det er flere deltakere
- forstå hensikten med å planlegge og dokumentere før man starter implementasjonen
Innhold
Emnet kan sees på som tredelt:
Del 1 - Grafiske elementer
- Tegning (tekst og farger)
- Animasjon
- Bygge opp en god struktur på grafikken/animasjonen
- Multimedieanimasjoner (inkludere lyd, bilder, video)
- Interaktivitet (kontrollere tidslinjen)
Del 2 - Programmering
- Grunnleggende programmeringselementer
- Kontrollere grafikk/animasjoner med programkode
- Lagre og hente data
Del 3 - Spillutviklingsteori
Hovedvekten av undervisningen vil ligge på del 2.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Etter dette arbeides det i hovedsak med et prosjekt, og det er få forelesninger.
Emnet baserer seg også på at studentene i stor grad på egenhånd skal finne og sette seg inn i utdypende informasjon rundt temaene som undervises og som er nødvendige i de ulike prosjektene.
Eksamen
Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i et programmeringsspråk/-omgivelse som blir valgt ved oppstart av undervisningen. Dette gjøres i grupper. I prosjektet inngår også dokumentasjon både av spillet og utviklingsprosessen.
Det gis individuell karakter. Karakterskala A - F.
Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
* Midtsemesterevaluering (frivillig)
* Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 5. desember 2012
Emnet baserer seg i all hovedsak på nettressurser og utdelt materiale, men følgende tittel kan være et bra hjelpemiddel til programmeringen:
Roger Braunstein: ActionScript 3.0 Bible second edition
ISBN: 978-0470525234
For dem som kun ønsker en enkel introduksjon (og finner resten på nettressurser), anbefales:
Nordengen, Nätt: IT-2 - Programmering i ActionScript 3.0 - Flash CS5
ISBN:978-8205406773