LA202ENG Språklig kompetanse 2 (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i årsstudiet Engelsk for lærere og i emnegruppen Engelsk 2.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i Engelsk 102: Språklig kompetanse 1 (10 studiepoeng).
Undervisningssemester
Undervisningen foregår i 2. semester av studiet, vanligvis i vårsemesteret
Innhold
Som i Språklig kompetanse 1 blir det lagt stor vekt på å utvikle grunnleggende språkferdigheter som må ligge til grunn for at læreren skal føle seg trygg som språkmodell. Uten slike ferdigheter kan læreren vanskelig skape den tryggheten hos elever som er nødvendig for at de skal delta aktivt og kreativt i undervisningen.
Arbeidet med fonetikk, intonasjon, grammatikk og pragmatikk fortsetter som en påbygning av grunnlagsarbeidet i Språklig kompetanse 1, parallelt med økende grad av bevisstgjøring av hvordan egen kompetanse kan tilpasses en framtidig klasseromssituasjon.
Utvikling av skriftlig og muntlig språkferdighet fortsetter også, ved ulike skriftlige og muntlige aktiviteter, likeledes arbeidet med å utvikle sjangerbevissthet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester, og det er delvis nettbasert: de ulike tekstene som inngår som arbeidskrav (se nedenfor) leveres og gis tilbakemelding på via nett.
Undervisningen i fonetikk/intonasjon og grammatikk gis dels som klasseromsundervisning, dels i grupper, dels i språklaboratorium. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform.
Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.
Det forutsettes at studentene deltar aktivt i det virtuelle klasserommet.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i hele studiet. Praksisopplæring i grunnskolen er lagt til emnet Fagdidaktisk kompetanse 1.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Arbeidsoppgaver:
2. Frammøte til og aktiv deltagelse i grupper der formålet er å utvikle den muntlige ferdigheten. (Minimum 80 % tilstedeværelse, ved fravær ut over dette må det søkes/forevises legeattest.)a) Det skal skrives tekster (antall spesifiseres i semesterplanen) i forskjellige sjangere til ei mappe. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning på oppgavene.
b) Levere to oppgavesett i fonetikk og to i grammatikk.
Eksamen
For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert ovenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og oppgavene i 1 b) må være godkjent av faglærer.
Sluttvurdering:
Fire timers skriftlig eksamen + mappeeksamen.
Skriftlig skoleeksamen består av både en fonetikk- og en grammatikkdel og begge deler må bestås. Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig skoleeksamen.
I tillegg skal to av tekstene fra mappen (se arbeidskrav) leveres og vurderes som del av skriftlig eksamen. Studentene velger selv ut én kortere og én lengre tekst til vurdering.
Eksamen vurderes av 2 interne sensorer. Det gis en samlet karakter Det benyttes en karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.
Emnet Engelsk 102: Språklig kompetanse 1 må være bestått for å få godkjent eksamen i Engelsk 202: Språklig kompetanse 2. Ved eventuell ny eksamen må nye tekster fra mappen leveres.
Litteratur
Fonetikk:
Grunnbøker:
Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (1999): Basic English Phonetics for teachers, Fagbokforlaget
Jones, D. (15th ed. 1997): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Til oppslag og supplement:
Nilsen, T. S. (1996): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Grammatikk og språkbruk:
Grunnbøker grammatikk:
Crystal, D. (3rd ed. 2004): Rediscover Grammar, Longman
Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget
Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP
Grunnbøker skriftlig språkferdighet:
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications
Griffith, jr., Kelly: Writing Essays about Literature, Harcourt Brace
Til oppslag og supplement:
Alexander, L.G. (1988): Longman English Grammar, Longman
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Leech, G. & Svartvik, J. (2nd ed. 1994): A Communicative Grammar of English, Longman
Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary. Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus.
Det tas forbehold om endringer.