LF203LED Ledelse 203 med fokus på pedagogisk utviklingsarbeid (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2, 30 studiepoeng.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter gjennomført og bestått Ledelse 1, 30 stp., eller tilsvarende. emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.Undervisningssemester
Undervisning i emnet foregår i vårsemesteret.Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng
- kvalitet i pedagogisk arbeid, kvalitetsutvikling og kvalitetssikringssystemer
- etikk
- vitenskapsmetode
- utviklingsarbeid knyttet til profesjonen og til studentenes egen utvikling og individuelle utvikling som leder
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innhold, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Gruppepresentasjon av studentenes utviklingsarbeid. Varighet: 45 min. pr. gruppe.
Presentasjonen må være gjennomført før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av en individuell fagrapport fra utviklingsarbeidet.
Rapporten skal ha et omfang på 5-6 sider og inneholde plan for utviklingsarbeidet, empiri, teori og metode.
Interne og eksterne sensorer vurderer rapporten.
Det settes karakter etter skalaen A - F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Norsk Pedagogisk tidsskrift - forum for pedagogikk og fagdidaktikk
Med forskerblikk på lærerprofesjonen nr. 1/2004
Fuglestad O. L.: Pedagogiske prosessar: Empiri - teori - metode. Fagbokforlaget 1997
Kompendium om etikk i pedagogisk arbeid.