LF203LED Ledelse 203 med fokus på pedagogisk utviklingsarbeid (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2, 30 studiepoeng.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter gjennomført og bestått Ledelse 1, 30 stp., eller tilsvarende. emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.

Undervisningssemester

Undervisning i emnet foregår i vårsemesteret.

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

- prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng
- kvalitet i pedagogisk arbeid, kvalitetsutvikling og kvalitetssikringssystemer
- etikk
- vitenskapsmetode
- utviklingsarbeid knyttet til profesjonen og til studentenes egen utvikling og individuelle utvikling som leder

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innhold, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gruppepresentasjon av studentenes utviklingsarbeid. Varighet: 45 min. pr. gruppe.

Presentasjonen må være gjennomført før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen består av en individuell fagrapport fra utviklingsarbeidet.

Rapporten skal ha et omfang på 5-6 sider og inneholde plan for utviklingsarbeidet, empiri, teori og metode.

 

Interne og eksterne sensorer vurderer rapporten.

 

Det settes karakter etter skalaen A - F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

 

Norsk Pedagogisk tidsskrift - forum for pedagogikk og fagdidaktikk

Med forskerblikk på lærerprofesjonen nr. 1/2004

 

Fuglestad O. L.: Pedagogiske prosessar: Empiri - teori - metodeFagbokforlaget 1997                              

 

Kompendium om etikk i pedagogisk arbeid.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:46:59