LU102KHV07 Kunst og visuell kommunikasjon (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Bodil A. Gusgaard
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Årsstudium kunst og håndverk (60 stp) og i studieenheten Kunst og håndverk 1 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter fullført emnet Kunst og arkitektur fra antikken til modernismen (KHV 101).

Undervisningssemester

Undervisningen i emnet gjennomføres i vårsemesteret og er fordelt på to dager pr. uke.

Innhold

Emnet består av veksling mellom møte med kunst og formkultur, utøvere og miljøer, teoretiske studier, eget estetisk skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon. Gjennom studiet skal studenten utvikle egen

form- og uttrykksevne gjennom bevisst bruk av estetiske virkemidler, samt utvikle evnen til å lede barn og unge i estetisk skapende arbeid med ulike materialer.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, demonstrasjoner, felt- og studiereiser, litteraturstudier,

lage utstillinger, individuelt estetisk skapende arbeid i ulike materialer/teknikker, organisert gruppearbeid, tema- / prosjektarbeid og veiledning. Bruk av IKT.

 

Underveis i studiet skal studentene produsere obligatoriske oppgaver til en eksamensmappe som senere skal vurderes i forbindelse med muntlig eksamen.

Praksis

Se pkt om forholdet mellom teori og praksis i studieplanen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Godkjent frammøte til undervisning og en studiereise. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste, som signeres av studenten. Listen gis til fagansvarlig lærer for studiet. 

2. Gjennomført og godkjent oppgave i kunstformidling innen angitt frist i semesterplanen. Studentene analyserer skriftlig arbeidet til en kunstner som utgangspunkt for eget skapende arbeid.

Eksamen

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Studentene får tilbakemelding underveis i studiet i forbindelse med utarbeidelse av obligatoriske oppgaver til en eksamensmappe. Det skal utføres individuelle estetisk, skapende arbeider, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg, knyttet til emnets fagområde, i samsvar med semesterplanen. Oppgavene blir imidlertid ikke vurdert før de er formelt innlevert som eksamensmappe innen angitt frist.

 

Eksamensform

 

1) Mappeeksamen - leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av emnets obligatoriske estetisk skapende arbeider. Se semesterplan for detaljert beskrivelse.

 

2) Individuell muntlig eksamen - varighet cirka 25 minutter - med utgangspunkt i presentasjon og vurdering av emnets estetisk skapende produksjonsarbeid, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg fra eksamensmappen. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur, samt øvrig lærestoff gjennom studieåret.

 

Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av intern og ekstern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering av måloppnåelse i studentens produksjonsarbeider og kunnskap i teoretisk fagstoff.

 

Det benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

 

Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres 1 gang.

Litteratur

Foruten undervisningen og ev feltstudier ved kunst- og kulturhistorisk museum, gallerier og kunstnerbesøk er følgende litteratur pensum:

 Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.

Glambek, Ingeborg (2001): Om kunst de siste 200 år. Oslo: Skolebokforlaget 

Gombrich, E.H. (2003): Verdenskunsten. Oslo: Aschehoug. (Utvalgte kapitler: Innledning + Kap. 3 - 5, 8 - 15, 17, 19 - 27 + plansjer og kart.)

Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk - hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget (s. 14-272) 

Johannessen, Aggi Folgerø (2003): Grunnbok i bildeskaping med kunstnere i modernismen og samtidskunsten som forbilder. Bergen: Fagbokforlaget 

Paulsen, Brit (1996): Billedkunst og kunnskap. Oslo: Cappelen Akademisk forlag (s. 15 - 82) 

Samuelsen, Arne Marius (2003): Formidling av kunst til barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget 

I tillegg kommer de rammeplaner og det lovverk som til enhver tid gjelder for virksomheten. Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum. Det forbeholdes rett til endringer i litteraturen.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:46:59