Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LFDPTP108 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2009–Vår 2010)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltid.
Undervisningssemester
I deltidstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.Innhold
Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:
Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver
- Profesjonskunnskap
- Barnehagen som pedagogisk virksomhet
- Barnehagens styringsdokumenter
- Førskolelærerrollen
- Oppdragelse
- Omsorg
- Praksisforberedelse
Barnekultur - lek og læring
- Teoretiske perspektiv på lek og læring
- Lek, utforskning og læring
- Medvirkning, kommunikasjon og samspill
Sosialisering
- Sosialiseringsteori
- Kjønnsroller
- Inkluderende fellesskap og mangfold
- Vennskap mellom barn
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy. Det forventes at studentene jobber med temaer og oppgaver mellom samlingene.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret 1. studieår.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltatt på seminar om skriving av fagtekst i pedagogikk (høst)
- Praksisforberedelser med gjennomgang av plan for praksis knyttet til barnehage
- Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
- Individuell fagtekst fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
- Deltatt på seminar om tema sosialisering (nærmere beskrivelse i semesterplanen).
Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 02.07.09
Med forbehold om endringer
Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk. Kapitel 1, 2,3, 4, 5, 6, 7 og 8.
Arneberg, Juell, Mørk (red.) Samtalen i barnehagen. s. 75-89 Nina Rossholt: Det handler om mer enn rosa og blått
Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige En artikkelsamling Oslo: Kapitel 1, 5, 4, og 12. Pedagogisk forum
Bae, Berit (2006) : Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.
Løkken,G.(2004): Toddlerkultur. Oslo Cappelen Akademisk Forlag.
Moser og Pettersvold (red.), (2008): En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen,Kap.1,10.Universitetsforlaget
Nordin- Hultman,E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo Pedagogisk Forum.
Olofsson, Birgitta Knutsdotter (2004) Lek for livet Kapitel 1,5, 6, 7,10 og 11. (siste utgave) Forsythia
Rasmussen, Torben Hangaard (1996) Orden og kaos. Elementære grunnkrefter i lek (siste utgave)Forsythia
Bjerkestrand og Pålerud (red.) Birkeland, Thorsby Jansen, Moser, Rydjord Tholin.(2007) Førskolelæreren i den nye barnehagen - fag og politikk kap. 4,5.
Røys, Helge (2007) Pedagogikk i barnehagen. Kapittel 1, 8, 3, 4, 5, 6 Grunnbok for førskolelærere N. W Damm og Søn.
Tholin,K.Rydjord: (2008): Yrkesetikk for førskolelærere. Kap 1,2,4. Fagbokforlaget.
Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Del 1. Universitetsforlaget.
Kompendium. (Kan kjøpes i bokhandel ved studiestart): Fullstendig innhold vil være klart ved studiestart. Innhold bl.a.:
Asplund Carson M & Samuelsen I.P.: '2006. Lekende lærende barn.Bedre barnehager, Skriftserie nr.1,
Bae,B.:(2006) Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.
Gulbrandesen,L M.(red) Skodvin A.: (2006): Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. Kap 8,9. Universitetsforlaget..
Larsen, Ann Sofi. (2009) Barns rett til medvirkning - en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1.
Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:
Temaheftet om barns medvirkning,
Temaheftet om likestilling i det pedagogiske arbeidet
Temaheftet om menn i barnehagen.
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold.
Lov om barnehager 2006
Rammeplan for barnehager 2006.
Stortingsmeldingnr. 41, 2008- 2009. Kvalitet i barnehagen
Når det gjelder litteratur til temaet overgang barnehage - skole vil det komme i god tid før temaet i vårsemesteret. Gjelder 1 FU ( ikke 1 defu).