Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Magne Steinar Aarum
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LFHFOR07 Forming (Høst 2009–Vår 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid. 

Undervisningssemester

I heltidsutdanningen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 2. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet 

Praktisk skapende arbeid i to- og tredimensjonal form

Denne delen har størst omfang og omfatter praktisk arbeid i

  • bilde, skulptur og bruksform
  • estetiske virkemidler som form og farge i visuelle uttrykk
  • materialer, redskaper og teknikker

Fagdidaktikk

  • barns uttrykksformer og utvikling i arbeid med to- og tredimensjonal form
  • kreativitet og skapende prosesser
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid

Kunst og formkultur

  • europeisk kunst fra de siste 200 år med hovedvekt på noen norske kunstnere
  • kunst og formkultur fra ulike kulturer

Det fysiske miljø

  • inne- og utemiljø som ramme rundt barns skapende lek

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsformer
Forming består først og fremst av praktisk arbeid i verksteder med ulike materialer og teknikker innen papir, leire, tre, tekstil og/eller gratismaterialer. Verkstedarbeid foregår med 15-18 studenter eller 2-3 basisgrupper (storbasisgrupper) og starter gjerne med en innledning om tema, problemstilling eller demonstrasjon av teknikk. Timene er preget av studentaktivitet med oppfølging av lærer. Problemstillingene må løses enten individuelt eller i grupper.  Det blir også forelesninger i større grupper knyttet til teoristoffet.

Tverrfaglighet
Emnet kan inngå i fellesprosjekt sammen med andre emner i studieåret.

Bruk av IKT
IKT bør være et verktøy i forbindelse med arbeid i faget. For eksempel bør studentene bruke Internett til å samle inn informasjon knyttet til oppgaver. Noen av oppgavebesvarelsene skal være fremlagt på egne hjemmesider på Internett. Hjemmesidene inngår i studentenes arbeidsmappe. Studentene må i den forbindelse være inneforstått med gjeldende opphavsrettslige regler. Her kan biblioteket bistå.

Vurdering underveis
Periodene avsluttes av og til med utstilling av student- og/eller barnearbeider. Studentene får tilbakemelding på oppgavebesvarelsene (tverrfaglig prosjekt, mappearbeider) muntlig eller skriftlig.

Praksis

Se omtale av praksis i generell del av studieplanen. I praksisperiodene er det viktig at studentene reflekterer over teori og egne erfaringer i emnet og prøver ut sine tanker i møtet med barn i samarbeid med barnehagens ansatte.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal føre loggbok og samle oppgavebesvarelser i arbeidsmappe som leveres til faglærer innen nærmere angitte frister i semesterplanen. Periodene kan avsluttes med utstilling av student- og/eller barnearbeider.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. deltakelse i alle verkstedstimene
  2. i rett tid levere 3 arbeidsmapper bestående av praktiske arbeider, logg og fagdidaktisk tekst. En av arbeidsmappene kan være en del av et tverrfaglig prosjekt/tema

Dersom arbeidskrav nr. 2 ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Eksamen består av en utstilling som skal inneholde

  • 3 arbeidsmapper bestående av praktiske arbeider og logg
  • 1 skriftlig fagdidaktisk arbeid

Faglærerne avgjør hva som skal presenteres som det skriftlige fagdidaktiske arbeidet.

Karakteren settes etter en samlet vurdering av de fire delene der hver del teller like mye. Alle delene må være bestått for å få karakter i emnet. Studenter som stryker i den ene av disse delene, må ta hele eksamen på nytt.

Det er intern og ekstern sensurering og det gis en gradert karakter etter skalaen A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer 

KD 2006: Rammeplan for barnehagen 

Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius: Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen, Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1988 Utvalgte sider: 9-49

Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996. Utvalgte sider: 11-82

Trageton, Arne: Leik med materiale - konstruksjonsleik 1 - 7 år, Høgskolen Stord/Haugesund, 1995

Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E.: Kunst og håndverk - hva og hvorfor, Fagbokforlaget, Bergen 22. Utvalgte sider 11-26, 128-303 

Haugen, S., Løkken, G. Røthle, M.: Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 2005. Kapittel om kunst, estetikk og utvikling.

Diverse kompendier og trykk.


Utfyllende litteratur

Andersen, Jytte: Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog, Gyldendal 22, Danmark

Arvas, Birgitta (red.): Mer om hundre språk, Moderna Museet Stockholm 1986

Barsotti, Anna, Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, HLS Förlag 1997

Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla: Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger
NKS-Forlaget 22

Glambek, Ingeborg: Om kunst de siste 200 år, Skolebokforlaget 1996

Gullberg, Vivian Hernar: Barns bildeskaping - utvikling og forutsetninger, Høgskolen i Stord/Haugesund, 1994. Side 1 - 127

Lowenfeld, Viktor og Brittain, W. Lambert: Kreativitet og vækst, Gjellerup & Gad Københamn, 1988

Mørk, Hans Otto (Hovedredaktør): Bokserien Form og Forming, Universitetsforlaget

Nilsson, Kerstin: Hesten i hulen. En liten kunsthistorie. Gyldendal Tiden, 1997

Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996, s. 85 - 157

Trageton, Arne: Verkstedpedagogikk 6 - 10 år, Stord Lærarhøgskule, 1992

Temanummer. "Førskolen" I: tidsskriftet Forming i skolen, nr. 3, 1992

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. mai 2024 02:46:27