Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LPFDKI06 Kroppsøving/idrettsfag (Høst 2009–Vår 2010)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i kroppsøving.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Minimum 60 studiepoeng i kroppsøving/idrett.
Undervisningssemester
6 dager i løpet av ett studieår 6 felles dager mellom pedagogikk og fagdidaktikk.
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
- Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
- Læremidler og IKT
- Fag- og yrkesetikk
- Tilpasset opplæring, kjønnsforskjeller
- Elevvurdering
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kroppsøvingsdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av praktiske aktiviteter. Selvstudium forutsettes.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU samt egen plan for praksisopplæring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Studentinstruksjon
- Fagdidaktisk oppgave
- Oppgave i tilpasset opplæring (innenfor ett av fagene studenten har i fagdidaktikk)
- Deltakelse på mikroundervisning
Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen i studieenheten.
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles litteratur med pedagogikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for fagdidaktikk i kroppsøving/idrettsfag:
Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2007): Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget.
Christiansen, K. (2008): Artikkelsamling for PPU-studenter i fagdidaktikk kroppsøving. Kompendium HiØ
Christiansen, K. (2008): Evaluering i kroppsøving. Kompendium HiØ
Christiansen, K. (2008): Tilpasset opplæring i kroppsøving (deles ut)
Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet. S 9-10 (innledning); 18-19; 31-35; 39; Fagplanen i kroppsøving s 151-158.
Sigmundsson, H. & Ingebrigtsen, J.E. (2006): Idrettspedagogikk. Universitetsforlaget.