Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPFDKI06 Kroppsøving/idrettsfag (Høst 2009–Vår 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i kroppsøving.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng i kroppsøving/idrett.

Undervisningssemester

6 dager i løpet av ett studieår 6 felles dager mellom pedagogikk og fagdidaktikk.

 

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Tilpasset opplæring, kjønnsforskjeller
  • Elevvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet kroppsøvingsdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av praktiske aktiviteter. Selvstudium forutsettes.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU samt egen plan for praksisopplæring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Studentinstruksjon
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Oppgave i tilpasset opplæring (innenfor ett av fagene studenten har i fagdidaktikk)
  • Deltakelse på mikroundervisning

Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen i studieenheten.

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                   

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for fagdidaktikk i kroppsøving/idrettsfag:

Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2007): Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget.

Christiansen, K. (2008): Artikkelsamling for PPU-studenter i fagdidaktikk kroppsøving. Kompendium HiØ

Christiansen, K. (2008): Evaluering i kroppsøving. Kompendium HiØ

Christiansen, K. (2008): Tilpasset opplæring i kroppsøving (deles ut)

Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet. S 9-10 (innledning); 18-19; 31-35; 39; Fagplanen i kroppsøving s 151-158.

Sigmundsson, H. & Ingebrigtsen, J.E. (2006): Idrettspedagogikk. Universitetsforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:46:56