Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPYDBY06 Bygg- og anleggsteknikk (Høst 2009–Vår 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i bygg- og anleggsteknikk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Se generell del av studieplan for PPU.

Undervisningssemester

Høst og vår.

Innhold

Følgende hovedtemaer inngår:

  • Bruke læreplaner som arbeidsdokument.
  • Elevers verden utenfor skolen, holdninger, trender, levekårsundersøkelsen.
  • Strukturert elevoppfølging
  • Læringsprinsipper (metodekompetanse).
  • Refleksjon over undervisningspraksis.
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper i faget
  • Praktisk bruk av IKT for å fremme læring.
  • Kontaktlærers rolle.
  • Gruppearbeid
  • Vurdering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bestå av en vekselvirkning mellom erfaringsbasert og teoribasert undervisning. Herunder en gjennomgang av erfaringer fra praksis knyttet til relevant fagdidaktisk teori.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU og egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget.

 

Spesifikt for yrkesdidaktikk:

Hilde Hiim og Else Hippe 2006: Praksisveiledning i lærerutdanningen.Universitetsforlaget.

Einar M skaalvik og Sidsel Skaalvik 2005: Skolen som læringsarena. Universitetsforlaget

David Johnson, Roger Johnson, Edythe Holubec Johnson 1994: "Som hånd i hanske": en praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:46:58