Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Remmen.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LPYDBY06 Bygg- og anleggsteknikk (Høst 2009–Vår 2010)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i bygg- og anleggsteknikk.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Se generell del av studieplan for PPU.
Undervisningssemester
Høst og vår.
Innhold
Følgende hovedtemaer inngår:
- Bruke læreplaner som arbeidsdokument.
- Elevers verden utenfor skolen, holdninger, trender, levekårsundersøkelsen.
- Strukturert elevoppfølging
- Læringsprinsipper (metodekompetanse).
- Refleksjon over undervisningspraksis.
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper i faget
- Praktisk bruk av IKT for å fremme læring.
- Kontaktlærers rolle.
- Gruppearbeid
- Vurdering
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bestå av en vekselvirkning mellom erfaringsbasert og teoribasert undervisning. Herunder en gjennomgang av erfaringer fra praksis knyttet til relevant fagdidaktisk teori.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU og egen plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Fagdidaktisk oppgave
- Deltakelse på mikroundervisning
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget.
Spesifikt for yrkesdidaktikk:
Hilde Hiim og Else Hippe 2006: Praksisveiledning i lærerutdanningen.Universitetsforlaget.
Einar M skaalvik og Sidsel Skaalvik 2005: Skolen som læringsarena. Universitetsforlaget
David Johnson, Roger Johnson, Edythe Holubec Johnson 1994: "Som hånd i hanske": en praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.