LA103KRL KRL1: Religionenes uttrykksformer (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i KRL 1 (30 stp) og Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap årsstudium.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kompetansenivå tilsvarende religion og etikk i den videregående skole.

Undervisningssemester

2. semester (vår).
Oppstart er vanligvis midt i semesteret. Dvs. at undervisningen skjer på våren etter at undervisningen i emnet KRL 102 - Kristendom og jødedom er ferdig. Semesterplan foreligger før emnet tar til.

Innhold

Følgende tema blir gjennomgått:

Fortelling i KRL - didaktisk

Fortelling i KRL - metodisk

Myter og symboler

Religionenes estetiske dimensjon

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidet i KRL 103 - Religionens uttrykksformer organiseres som deltaking i forelesninger, fortellerøvelser, billedstudium, øvelser i billedanalyse og øvelser i symbolforståelse. Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning og veiledning. Innhold i undervisningen kan bli prøvet på eksamen.  Studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).

Praksis

Ingen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

All timeplanlagt undervisning i emnet Religionenes uttrykksformer (KRL 103) er obligatorisk.
Ved gyldig fravær ( Se §2 i utfyllende bestemmelser til forskrift for eksamen ved Høgskolen i Østfold.) vil studentene bli pålagt relevante arbeidsoppgaver.

  • Studentene skal enkeltvis presentere muntlig en av KRL-fagets fortellinger for studentgruppa.
  • Studentene skal i grupper på 2-3 studenter muntlig presentere en billed- eller symbolanalyse for studentgruppa.

Deltakelse må være registrert og de to presentasjonene må være godkjent av lærer for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen. Eksaminasjonen varer ca. 30 minutter.

 

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.

Litteratur

Bech, Birgitte: Kristendommens billeder, Indledning og kap. I og V             13 s

Geir Winje: Guddommelig skjønnhet, Kap. 2;3;4;5; 6;9                                 227 s

Danielsen: Kulturbærende fortellinger, Kap 1, 4-6 og s. 109-124.              136 s

Melchior, Michael "Og du skal fortelle dine barn..."                                       2 s

http://www.dmt.oslo.no/joededommen/artikler/michael-melchior/og-du-skal-fortelle.html

* Salemonsen, Helge: Mythos som bevissthetsform. Inge Eidsvåg (red.): Mytologien og det moderne mennesket. Nansenskolens årbok ; 1992 Oslo : 1992. s. 13-42                  29 s

* Pollan, Brita: Myteteorier i vårt århundre. Inge Eidsvåg (red.): Mytologien og det moderne mennesket. Nansenskolens årbok; 1992 Oslo : 1992. s. 58-78                                     21 s

* Mogensen, Kaj: Symbolundervisning, Prismet 1990, nr. 2 s. 64-72           12 s

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juni 2024 02:47:26