Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Remmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LPFDNOR06 Norsk (Høst 2010–Vår 2011)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i norsk.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Minimum 60 studiepoeng i norsk.
Undervisningssemester
6 hele dager i løpet av studieåret. I tillegg kommer 6 dager med felles opplegg i samarbeid mellom pedagogikk og fagdidaktikk.
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Norskfagets legitimering og selvforståelse
- Norskfagets historie
- Læreplaner
- Læremidler, læreverk og IKT
- Eksempler på praktisk arbeid med faget i skolen
- Vurderingsproblematikk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet norsk fagdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner, samtaler og individuell veiledning.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Fagdidaktisk oppgave
- Oppgave i tilpasset opplæring, dersom denne ikke tas i et eventuelt annet fag
- Deltakelse på mikroundervisning
Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen for emnet.
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget.
Spesifikt for fagdidaktikk i norsk:
Kaldestad/Knutsen: Diktboka
Herzberg/Roe: Muntlig norsk
Kjell Lars Berge: Skolestilen som genre
Bliksrud/Ystad: Norskfaget fra førskole til forskning
Kjell-Arild Madsen: Norskdidaktikk