Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPFDNOR06 Norsk (Høst 2010–Vår 2011)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i norsk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng i norsk.

Undervisningssemester

6 hele dager i løpet av studieåret. I tillegg kommer 6 dager med felles opplegg i samarbeid mellom pedagogikk og fagdidaktikk.

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Norskfagets legitimering og selvforståelse
  • Norskfagets historie
  • Læreplaner
  • Læremidler, læreverk og IKT
  • Eksempler på praktisk arbeid med faget i skolen
  • Vurderingsproblematikk

Undervisnings- og læringsformer

Emnet norsk fagdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner, samtaler og individuell veiledning.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Oppgave i tilpasset opplæring, dersom denne ikke tas i et eventuelt annet fag
  • Deltakelse på mikroundervisning

Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen for emnet.

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget.

Spesifikt for fagdidaktikk i norsk:

Kaldestad/Knutsen: Diktboka

Herzberg/Roe: Muntlig norsk

Kjell Lars Berge: Skolestilen som genre

Bliksrud/Ystad: Norskfaget fra førskole til forskning

Kjell-Arild Madsen: Norskdidaktikk

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 02:47:29