Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Remmen.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LPFDRLE09 Religion, livssyn og etikk-didaktikk (Høst 2010–Vår 2011)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i RLE.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter og bygger videre på kunnskaper fra fagstudier på høyskole-/universitetsnivå som ligger til grunn for opptak til den praktisk-pedagogiske utdanningen (minimum 60 studiepoeng i relevante fag).
Undervisningssemester
Seks hele dager i løpet av studieåret. I tillegg kommer seks dager i et felles opplegg mellom pedagogikk og fagdidaktikk.
Innhold
Følgende tema inngår:
- Fagplaner Etikk Høytider
- Arbeidsmåter i religions- og livssynsundervisningen
- Elevforutsetninger, utvikling, sosialisering, religionspsykologi
- Undervisning i ulike trostradisjoner, stoffutvalg, lærebokanalyse
- Elevvurdering
- Lærerrollen
- Fagdidaktisk oppgave og evt. utviklingsoppgave om faget
- Verdiformidling
- Prosjektarbeid
- Læringsstiler og læringsstrategier
- Symbolundervisning
- Bruk av estetikk
- Bruk av IKT
Undervisnings- og læringsformer
Emnet fagdidaktikk i religion, etikk og livssyn vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av undervisnings-øvelser. Selvstudium forutsettes.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Fagdidaktisk oppgave
- Oppgave i tilpasset opplæring, dersom denne ikke tas i et annet fag
- Deltakelse på mikroundervisning
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Sødal, H. K.: Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2001 el nyere, kapitlene:
2: Den gode religions- og livssynslærereren
3: Elevforutsetninger
5: KRL-faget
6: Undervisning om ulike trostradisjoner
8: Arbeidsmåter i religions- og livssynsundervisningen
9: Evaluering
Afdal, G. m. fl.: Tro, tradisjon og livstolkning. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, Oslo 1997, kapittel: 11 Moralundervisning og moralsk undervisning
Berg, M. A.: KRK og de grunnleggende ferdighetene, KRL-nettet 2005
Lied, S.: Ulike religioner og livssy felles tilnærmingsmåter, KRL-nettet 2005
Rolin, A.: Frihet til forståelse av religion og kultur, Prismet 51 (2000), s. 103-112
Rolin, A.: Verdiformidling gjennom prosjektarbeid, Prismet 49 (1998), s. 107-115
Wulff, D. M.: Religionspsykologi 2, Lund 1993, s. 487-494, 504-509, 518-523 og 548-555
KRL-boka, Utdanningsdirektoratet, Oslo 2005.
Metodisk veiledning til KRL-faget fra KUF
Ny fagplan for RLE-faget (Religion, Livssyn og Etikk)
Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet. S. 9-10 (innledning); 11-30 (generell del), 31-35; 39; Læreplan i religion og etikk s. 171-174.
Felles litteratur med pedagogikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Hiim/Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal