LU201RLE09 RLE 201: Religionspedagogikk, fagdidaktikk, etikk, filosofi og andre religioner og livssyn (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Henning E. Sandström
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet kan inngå som en del av allmennlærerutdanningen og er obligatorisk emne i RLE 2 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Enten må studenten ha avlagt eksamen i RLE 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende, eller så må RLE 2 tas parallelt med RLE 1.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Emnet inneholder temaene: 

  •  Religionspedagogikk og fagdidaktikk 
  •  Etikk og filosofi
  •  Andre religioner og livssyn

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning og veiledning. Undervisning finner sted 10 - 11 ganger i høstsemesteret.

Praksis

Se 'Forhold mellom teori og praksis' i studieplanen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

1. Godkjent individuelt arbeid
I samarbeid med biblioteket arrangeres et obligatorisk kurs i litteratursøkning og referanseteknikk. I forbindelse med dette skal hver student utføre et individuelt arbeid. Arbeidet skal være godkjent av kursleder. Godkjenning skjer på grunnlag av registrering av deltakelse og vurdering av prestasjon.

Studenter som ikke har mulighet til å ta del i denne undervisningen, pga sykdom eller annen gyldig grunn gis mulighet til å utføre tilsvarende arbeid ved et senere tidspunkt.

 

2. Godkjent gruppearbeid
Studenten utfører i små grupper (2-3 stk) obligatoriske besøk på egen hånd i to ulike trossamfunn. Obligatorisk muntlige presentasjoner for klassen.

 

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen av 6 timers varighet.

Eksamen avholdes ved slutten av høstsemesteret. Tillatte hjelpemidler: Læreplanverket for Kunnskapsløftet og KRL-boka 2005.

 

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 20.06.2010


(Litteratur som er merket med stjerne, er samlet i et kompendium.) 

KRL-boka, Læringssenteret 2005 (Se boka i headingen på http://www.krlnett.no/)

Læreplanen for grunnskolen: K06

RELIGIONSPEDAGOGIKK OG FAGDIDAKTIKK:

Mette Buchardt (red.): Religionsdidaktikk. Gyldendal, København 2006, s. 15-33; 105-213, totalt 118 s.

*Afdal, Geir (1998) Fra vitenskap til skolefag eller fra skolefag til vitenskap? Religion og livssyn 10(1), 8-17 (10 s)

*Gunhild Hagesæther (2000) Lokale planer i krl-faget, i: Erling Birkedal, Harald Hegstad og Geir Skeie (red.) Forskning og fundering. Religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn (Trondheim, Tapir) (177-198, 22s)

*Hagesæter, Gunnhild (2001) Evaluering av krl-faget – foreldrenes, læreres og elevers erfaringer, i: Religion og livssyn 13(1), 5-12 (8s)

*Johannessen, Kai Ingolf (2001) Krl-faget og den norske ”enhetsskolen”, i: Religion og livssyn 13(1), 13-18 (6s)

*Leganger-Krogstad, Heid. (2002). Dialogisk religionsundervisning. I: Religion og livssyn nr. 2, S. 24 – 29. 5 s.

*Nicolaysen, Tove. (2001). Dialog i KRL-faget. I: Prismet nr. 2, S. 73 – 84. 11s

*Heid Leganger-Krogstad: Felles undervisning – ulik tro. Minoritetsproblematikken i klasserommet. L.I. Magerøy m.fl.: forankring og fornyelse. Kristendomsundervisning i endring s. 142- 158. (17 s.)

NOU 1995:9 Identitet og dialog, s. 7-53, 65-79 (61 s.)

Rian, Dagfinn. (1999). Verdensreligioner i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget.  ss. 40-51, 110-139 (41s)

ETIKK OG FILOSOFI:

Sandström, Henning E.: Nyere livssyn og idéstrømninger. Bergen:Fagbokforlaget. 2005 s. 17-107 (91 s.)

Henriksen, Jan-Olav (2005): Menneskesyn - historisk arv og varig aktualitet. Oslo: Gyldendal akademisk (163 s.)

ANDRE RELIGIONER OG LIVSSYN

Eidhamar, Levi G. 2004. kap.7, 8, 9 ss. 316-345. I: Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget (30s).

 *Gilhus, Ingvild Sælid & Lisbeth Mikaelsson. (2001). Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag.
Oslo: Pax. Kap.2 ss. 15 – 35 (21s).

 *Jacobsen, Knut A. (2003). Hinduismen. Oslo: Pax Forlag. ss. 18-35, 87-96, 132-134 (29s).

 Jacobsen, Knut (red.) (2001) Verdensreligioner i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.2 ss. 29, 38 -69, kap.3 ss. 84 -114, 119 – 122, kap.4 ss. 138 -163 (84s).

Jacobsen, Knut A. og Notto R. Thelle. 1999. Hinduismen og Buddhismen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kap.5 - til og med 11, ss. 239 - 330 (ca. 90s)
E-bok på Nasjonalbiblioteket: NBdigital: http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2009032304141

 *Leirvik, Oddbjørn (2002) Islamsk etikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.4 ss.181-210 (30s).

*Opsal, Jan (1994). Lydighetens vei. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.10 ss. 155-70 (16s).

 Unge er tause om religion. 25.03. 2009. Karen Anne Okstad intervjuer Marie von der Lippe. Universitetet i Stavanger
http://www.uis.no/forskning/article14568-13.html (3s)

  *Vogt, Kari (1994) Islams Hus. Verdensreligion på fremmarsj. Oslo: Cappelen Forlag. Kap.9 ss. 180-197 (18s).

 Winje, Geir  (2004).  Alternativ religiøsitet, kap.11 ss. 365-375. I: Religioner og livssyn. Eidhamar, Levi G. (red.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (9s).

Winje, Geir. (19997) Religiøsitet blant unge i 90-åra. Notat 3/97: Forskningsdagene ’97 ved Høgskolen i Vestfold (8s internett). http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/1997-3/a13.html

Fordypning ca.82 sider: Religion, moderne bevegelser, fred, feminisme

Dalai Lama.Religious Harmony. (9s) The Office of His Holiness the Dalai Lama
http://www.dalailama.com/page.10.htm

Dalai Lama. A Human Approach to World Peace (14s) The Office of His Holiness the Dalai Lama
http://www.dalailama.com/page.62.htm

Thich Nhat Hanh. Global Path Toward Peace (5s)
Speech at Naropa University School of Extended Studies Boulder, Colorado, September 2002.
http://www.plumvillage.org/HTML/dharmatalks/html/globalpathtowardpeace.html

Islam, Yusuf. My Peace Book under Talks & Articles på Mountain of Light http://www.mountainoflight.com/ (4s)

Roald, Anne Sofie. 2004. Islam. Pax: Oslo. Kap.8: Islamske bevegelser, ss. 168 - 188 (ca.20s) og
Kap. 9: Den nye reformismen, ss. 189 - 207 (19s) (39s totalt)

Kvinnelige imamer? Nina C Selvik intervjuer Shaheen Sardar Ali, professor ved University of Peshawar i Pakistan og School of Law of Warwick i England. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (2s)
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24030

Tidens krav. 18.10.2007. Intervju med professor Ziba Mir-Hosseini av Hannah Helseth. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (1,5s)
http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=48187

Den moderne islamske kvinnen.15.12.2003. Artikkel basert på foredrag av 1.amanuensis Jenny B.White av Nina Kristiansen. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (2s) http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24219

Fordømmelse hjelper ikke. 14.09.2007. Intervju med Nilüfer Göle, tyrkisk sosiolog og professor ved Ecole des Hautes Etudes i Paris av Kristin Engh Førde. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning.
http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=47601 (2s)

Feministiske linjedansere. 09.08. 2005. Intervju av Aina Landsverk Hagen av Beret Bråten.
I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning (3s)http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=36656

Iransk kvinnebevegelse i vekst. 07.08.2003. Nina Kristiansen intervjuer Nahid Motie, førsteamanuensis i sosiologi ved Open University i Teheran. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning (2s)
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24148

 Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2009

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:47:33