LU201RLE09 RLE 201: Religionspedagogikk, fagdidaktikk, etikk, filosofi og andre religioner og livssyn (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Henning E. Sandström
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet kan inngå som en del av allmennlærerutdanningen og er obligatorisk emne i RLE 2 (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Enten må studenten ha avlagt eksamen i RLE 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende, eller så må RLE 2 tas parallelt med RLE 1.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Innhold
Emnet inneholder temaene:
- Religionspedagogikk og fagdidaktikk
- Etikk og filosofi
- Andre religioner og livssyn
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning og veiledning. Undervisning finner sted 10 - 11 ganger i høstsemesteret.
Praksis
Se 'Forhold mellom teori og praksis' i studieplanen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
1. Godkjent individuelt arbeid
I samarbeid med biblioteket arrangeres et obligatorisk kurs i litteratursøkning og referanseteknikk. I forbindelse med dette skal hver student utføre et individuelt arbeid. Arbeidet skal være godkjent av kursleder. Godkjenning skjer på grunnlag av registrering av deltakelse og vurdering av prestasjon.
Studenter som ikke har mulighet til å ta del i denne undervisningen, pga sykdom eller annen gyldig grunn gis mulighet til å utføre tilsvarende arbeid ved et senere tidspunkt.
2. Godkjent gruppearbeid
Studenten utfører i små grupper (2-3 stk) obligatoriske besøk på egen hånd i to ulike trossamfunn. Obligatorisk muntlige presentasjoner for klassen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen av 6 timers varighet.
Eksamen avholdes ved slutten av høstsemesteret. Tillatte hjelpemidler: Læreplanverket for Kunnskapsløftet og KRL-boka 2005.
Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 20.06.2010
(Litteratur som er merket med stjerne, er samlet i et kompendium.)
KRL-boka, Læringssenteret 2005 (Se boka i headingen på http://www.krlnett.no/)
Læreplanen for grunnskolen: K06
RELIGIONSPEDAGOGIKK OG FAGDIDAKTIKK:
Mette Buchardt (red.): Religionsdidaktikk. Gyldendal, København 2006, s. 15-33; 105-213, totalt 118 s.
*Afdal, Geir (1998) Fra vitenskap til skolefag eller fra skolefag til vitenskap? Religion og livssyn 10(1), 8-17 (10 s)
*Gunhild Hagesæther (2000) Lokale planer i krl-faget, i: Erling Birkedal, Harald Hegstad og Geir Skeie (red.) Forskning og fundering. Religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn (Trondheim, Tapir) (177-198, 22s)
*Hagesæter, Gunnhild (2001) Evaluering av krl-faget – foreldrenes, læreres og elevers erfaringer, i: Religion og livssyn 13(1), 5-12 (8s)
*Johannessen, Kai Ingolf (2001) Krl-faget og den norske ”enhetsskolen”, i: Religion og livssyn 13(1), 13-18 (6s)
*Leganger-Krogstad, Heid. (2002). Dialogisk religionsundervisning. I: Religion og livssyn nr. 2, S. 24 – 29. 5 s.
*Nicolaysen, Tove. (2001). Dialog i KRL-faget. I: Prismet nr. 2, S. 73 – 84. 11s
*Heid Leganger-Krogstad: Felles undervisning – ulik tro. Minoritetsproblematikken i klasserommet. L.I. Magerøy m.fl.: forankring og fornyelse. Kristendomsundervisning i endring s. 142- 158. (17 s.)
NOU 1995:9 Identitet og dialog, s. 7-53, 65-79 (61 s.)
Rian, Dagfinn. (1999). Verdensreligioner i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget. ss. 40-51, 110-139 (41s)
ETIKK OG FILOSOFI:
Sandström, Henning E.: Nyere livssyn og idéstrømninger. Bergen:Fagbokforlaget. 2005 s. 17-107 (91 s.)
Henriksen, Jan-Olav (2005): Menneskesyn - historisk arv og varig aktualitet. Oslo: Gyldendal akademisk (163 s.)
ANDRE RELIGIONER OG LIVSSYN
Eidhamar, Levi G. 2004. kap.7, 8, 9 ss. 316-345. I: Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget (30s).
*Gilhus, Ingvild Sælid & Lisbeth Mikaelsson. (2001). Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag.
Oslo: Pax. Kap.2 ss. 15 – 35 (21s).
*Jacobsen, Knut A. (2003). Hinduismen. Oslo: Pax Forlag. ss. 18-35, 87-96, 132-134 (29s).
Jacobsen, Knut (red.) (2001) Verdensreligioner i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.2 ss. 29, 38 -69, kap.3 ss. 84 -114, 119 – 122, kap.4 ss. 138 -163 (84s).
Jacobsen, Knut A. og Notto R. Thelle. 1999. Hinduismen og Buddhismen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kap.5 - til og med 11, ss. 239 - 330 (ca. 90s)
E-bok på Nasjonalbiblioteket: NBdigital: http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2009032304141
*Leirvik, Oddbjørn (2002) Islamsk etikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.4 ss.181-210 (30s).
*Opsal, Jan (1994). Lydighetens vei. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.10 ss. 155-70 (16s).
Unge er tause om religion. 25.03. 2009. Karen Anne Okstad intervjuer Marie von der Lippe. Universitetet i Stavanger
http://www.uis.no/forskning/article14568-13.html (3s)
*Vogt, Kari (1994) Islams Hus. Verdensreligion på fremmarsj. Oslo: Cappelen Forlag. Kap.9 ss. 180-197 (18s).
Winje, Geir (2004). Alternativ religiøsitet, kap.11 ss. 365-375. I: Religioner og livssyn. Eidhamar, Levi G. (red.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (9s).
Winje, Geir. (19997) Religiøsitet blant unge i 90-åra. Notat 3/97: Forskningsdagene ’97 ved Høgskolen i Vestfold (8s internett). http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/1997-3/a13.html
Fordypning ca.82 sider: Religion, moderne bevegelser, fred, feminisme
Dalai Lama.Religious Harmony. (9s) The Office of His Holiness the Dalai Lama
http://www.dalailama.com/page.10.htm
Dalai Lama. A Human Approach to World Peace (14s) The Office of His Holiness the Dalai Lama
http://www.dalailama.com/page.62.htm
Thich Nhat Hanh. Global Path Toward Peace (5s)
Speech at Naropa University School of Extended Studies Boulder, Colorado, September 2002.
http://www.plumvillage.org/HTML/dharmatalks/html/globalpathtowardpeace.html
Islam, Yusuf. My Peace Book under Talks & Articles på Mountain of Light http://www.mountainoflight.com/ (4s)
Roald, Anne Sofie. 2004. Islam. Pax: Oslo. Kap.8: Islamske bevegelser, ss. 168 - 188 (ca.20s) og
Kap. 9: Den nye reformismen, ss. 189 - 207 (19s) (39s totalt)
Kvinnelige imamer? Nina C Selvik intervjuer Shaheen Sardar Ali, professor ved University of Peshawar i Pakistan og School of Law of Warwick i England. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (2s)
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24030
Tidens krav. 18.10.2007. Intervju med professor Ziba Mir-Hosseini av Hannah Helseth. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (1,5s)
http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=48187
Den moderne islamske kvinnen.15.12.2003. Artikkel basert på foredrag av 1.amanuensis Jenny B.White av Nina Kristiansen. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (2s) http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24219
Fordømmelse hjelper ikke. 14.09.2007. Intervju med Nilüfer Göle, tyrkisk sosiolog og professor ved Ecole des Hautes Etudes i Paris av Kristin Engh Førde. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning.
http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=47601 (2s)
Feministiske linjedansere. 09.08. 2005. Intervju av Aina Landsverk Hagen av Beret Bråten.
I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning (3s)http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=36656
Iransk kvinnebevegelse i vekst. 07.08.2003. Nina Kristiansen intervjuer Nahid Motie, førsteamanuensis i sosiologi ved Open University i Teheran. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning (2s)
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24148
Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2009