LUIDR10110 Anatomi/fysiologi/idrettsskader (5-10) (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Birgitte Nordahl Husebye
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet/valgfaget Kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen 5 - 10 (se generell del av studieplan for mer informasjon).

 

Undervisningssemester

Høst

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal:

  • utvikle grunnleggende kunnskap om kroppens bygning og funksjon
  • kjenne sentrale begreper, ord og benevnelser fra kroppsøvingsfaget
  • ha kunnskap om skjelettet
  • ha kunnskap om musklene i truncus, overekstremitet og underekstremitet
  • ha kunnskap om forebygging og behandling av idrettskader
  • ha kunnskap om nervesystemet, muskelsystemet, respirasjon, sirkulasjonssystemet, energisystemet, temperaturregulering, hormonsystemet, urinveissystemet, fordøyelsen og cellene

Ferdigheter
Studenten skal:

  • kunne vurdere og bruke anatomi- og fysiologikunnskap i skole- og treningsarbeid
  • kunne forebygge og gi førstehjelp ved idrettsskader
  • kunne utføre relevante analyser og uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget

Generell kompetanse
Studenten skal:

  • være sikker i muntlige og skriftlige framlegg
  • kunne finne fram til løsning på faglige problemstillinger ved hjelp av relevant litteratur og nettsteder
  • kunne arbeide selvstendig med anatomi- og fysiologifaget
  • kunne nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon om anatomi, fysiologi og idrettsskader i et pedagogisk perspektiv

Innhold

  • Skjelettets oppbygning og musklenes funksjon
  • Fysiologi
  • Vanlige idrettsrelaterte skader og enkel skadebehandling

Se for øvrig detaljert plan for studiet ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.

Praksis

Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium.

Andre studenter har ikke praksisopplæring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Muntlige framlegg i basisgrupper skal være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se semesterplanen for detaljer.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer
Begge fagområder (anatomi/idrettsskader og fysiologi) vurderes til en samlet karakter. Begge fagområder må være bestått for at kandidaten skal få karakter i emnet. Ingen hjelpemidler tillatt.

Eksamensbesvarelsen blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det blir benyttet en gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig individuell studentevaluering ved semesterslutt.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010

Dahl, H. A.; Klar, Ferdig, Gå (2005)

Dahl, H.A. and E. Rinvik. Menneskets funksjonelle anatomi. Oslo.: Cappelen akademisk forl., 2007

Sveen, Ole; Anatomi; Eget kompendium

Bahr, Prøis, Mæhlum; Idrettsskader, Gazzette bok, 2006

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:47:34