LUIDR10110 Anatomi/fysiologi/idrettsskader (5-10) (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Birgitte Nordahl Husebye
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet/valgfaget Kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen 5 - 10 (se generell del av studieplan for mer informasjon).
Undervisningssemester
Høst
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal:
- utvikle grunnleggende kunnskap om kroppens bygning og funksjon
- kjenne sentrale begreper, ord og benevnelser fra kroppsøvingsfaget
- ha kunnskap om skjelettet
- ha kunnskap om musklene i truncus, overekstremitet og underekstremitet
- ha kunnskap om forebygging og behandling av idrettskader
- ha kunnskap om nervesystemet, muskelsystemet, respirasjon, sirkulasjonssystemet, energisystemet, temperaturregulering, hormonsystemet, urinveissystemet, fordøyelsen og cellene
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne vurdere og bruke anatomi- og fysiologikunnskap i skole- og treningsarbeid
- kunne forebygge og gi førstehjelp ved idrettsskader
- kunne utføre relevante analyser og uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
Generell kompetanse
Studenten skal:
- være sikker i muntlige og skriftlige framlegg
- kunne finne fram til løsning på faglige problemstillinger ved hjelp av relevant litteratur og nettsteder
- kunne arbeide selvstendig med anatomi- og fysiologifaget
- kunne nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon om anatomi, fysiologi og idrettsskader i et pedagogisk perspektiv
Innhold
- Skjelettets oppbygning og musklenes funksjon
- Fysiologi
- Vanlige idrettsrelaterte skader og enkel skadebehandling
Se for øvrig detaljert plan for studiet ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.
Praksis
Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium.
Andre studenter har ikke praksisopplæring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Muntlige framlegg i basisgrupper skal være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se semesterplanen for detaljer.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer
Begge fagområder (anatomi/idrettsskader og fysiologi) vurderes til en samlet karakter. Begge fagområder må være bestått for at kandidaten skal få karakter i emnet. Ingen hjelpemidler tillatt.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det blir benyttet en gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig individuell studentevaluering ved semesterslutt.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010
Dahl, H. A.; Klar, Ferdig, Gå (2005)
Dahl, H.A. and E. Rinvik. Menneskets funksjonelle anatomi. Oslo.: Cappelen akademisk forl., 2007
Sveen, Ole; Anatomi; Eget kompendium
Bahr, Prøis, Mæhlum; Idrettsskader, Gazzette bok, 2006