LUNF10110 Kjemiske stoffer og geofag (5-10) (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i Årsstudium i Naturfag og i valgfaget Naturfag for 5.-10. klassetrinn.

 

Undervisningssemester

Undervisningen foregår i høstsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal:

  • tilegne seg grunnleggende kunnskaper i kjemi og geofag nærmere omtalt under Innhold/oppbygning
  • tilegne seg kunnskaper som ivaretar sikkerhet for elever og lærer i laboratorium og i felt

Ferdigheter
Studenten skal:

  • utvikle ferdigheter knyttet til praktisk undervisningsarbeid ute i naturen, i laboratoriet og på ekskursjoner
  • kunne ta ansvar i et laboratorium i omgang med helseskadelige kjemikalier

Generell kompetanse
Studentene skal:

  • gjøre seg kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
  • utvikle egne positive holdninger til fagområdet og bli i stand til å drive undervisning som bidrar til å bearbeide elevenes hverdagsforestillinger
  • utvikle evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder

Innhold

Temaer som vil bli behandlet:

  • atomer, molekyler, kjemiske reaksjoner, det periodiske system
  • sortere stoffer, kildesortering, kretsløp i naturen
  • egenskaper ved stoffer %3 partikkelmodellen
  • faseoverganger
  • sure og basiske stoffer, pH, buffer
  • hverdagskjemi
  • påvise og separere stoffer i blandinger, analyse av ukjent stoff
  • organisk kjemi, navnsetting
  • olje, kull og gass som råstoff og som forurensningskilde
  • forurensninger, miljøgifter, klimaendringer
  • mineraler og bergarter behandlet ved praktiske øvelser ute og i laboratoriet
  • Østfolds geologi og landformer, tema for en ekskursjon
  • jordas oppbygning og geologiske utvikling ved bruk av modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsressurser
  • bruk av digitale verktøy
  •  

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, på ekskursjoner, selvstudier, i laboratoriet både som demonstrasjoner og ved laboratorieforsøk, ved gruppearbeid og ved laboratorierapporter.

Praksis

Se omtalen av praksis i respektive programplan for Grunnskolelærerutdanning eller Allmennlærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:

1.      Gjennomføre 7 laboratorieøvelser i kjemi med tilhørende gruppevise rapporter

2.      Levere gruppevis et didaktisk undervisningsopplegg, primært rettet mot mellom- eller ungdomstrinnet, innenfor temaene kjemiske reaksjoner, aggregattilstander, kildesortering, sikkerhet i omgang med kjemiske stoffer, atom- og molekylmodeller

3.      Delta på en dags geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport

4.      Rapport fra praktisk laboratoriearbeid med mineraler og bergarter

Eksamen

Individuell praktisk eksamen
Avsluttende eksamen består av en individuell, praktisk prøve hvor det gjennomføres en laboratorieøvelse ved siden av en muntlig eksaminasjon, til sammen ca 45 min.

Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Det gis en samlet karakter etter skalaen A-F.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

Steen, Bjørn Gunnar 2006. Himmelsk Kjemi, innføring i generell og organisk kjemi. Høyskoleforlaget. 667 s.

En oversikt over øvrig, aktuell pensumlitteratur blir gitt ved semesterstart, men i hovedsak baseres temaene i geofag på kompendier og artikler.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:47:34