Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LIDR10111 Praktisk-metodisk arbeid (Høst 2011–Vår 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i

  • Kroppsøving og idrett, årsstudium
  • Kroppsøving og idrett 1 (30 studiepoeng)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studentene må være i alminnelig god fysisk form, være svømmedyktige og kunne delta i aktiviteter i svømmebasseng for å kunne gjennomføre emnet.?

Undervisningssemester

Emnet undervises over to semestre: høst- og vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten skal ha:
- kunnskap om ulike praktiske områder i kroppsøvingsfaget og i frivillig idrettsliv
- kunnskap om hvordan ulike fagdidaktiske forhold påvirker læring i faget
- kunnskap om tilrettelegging for progresjon i ferdighetene tilpasset ulike elevforutsetninger
- kunnskap om innlæringsmetodikk i ulike idretter
- kunnskap om tilrettelegging av aktivitet på ulike arenaer
- didaktisk kunnskap i faget, basert på erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i idrett/kroppsøving for elever med ulike forutsetninger
- kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av kroppsøving i grunnskolen for begge kjønn

Studentene skal etter fullført studium ha solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag. Ha kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).

Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
- kunne vise grunnleggende øvingsbilder i idrettsaktiviteter som er aktuelle i grunnskolens kroppsøvingsundervisning
- ha erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving/idrett for elever med ulike forutsetninger
- kunne gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring
- ha ferdighet til å legge til rette og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i praktiske idretter, dans og friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer for aldersgruppen
- ha ferdighet til å tilrettelegge for friluftsliv med overnatting sommer og vinter
- ha ferdighet til å se elevenes bevegelsesmønstre og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøvingsfaget
- ha ferdighet til å identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- ha ferdighet til å kunne utføre førstehjelp og livredning i vann, samt hjerte- og lungeredning

Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne finne fram til løsning på faglig relevante problemstillinger i relevant litteratur og på nettsteder
- utvikle et positivt forhold til ulike former for fysisk aktivitet
- gjennom fysisk aktivitet i kjønnsblandede grupper få respekt for hverandres idrettslige- og ferdighetsmessige, sosiale og faglige prestasjoner og begrensninger
?

Innhold

All praktisk virksomhet som inngår i emnet er delt inn i fire hovedområder:

 1. Bevegelseslek (turn, sansemotorikk, leikeaktiviteter, racketaktiviteter, dans og drama)

2. Idrettsaktiviteter (friidrett, orientering, ski, skøyter, svømming/livredning, praktisk treningslære)

3. Ballaktiviteter (basketball, fotball, volleyball, håndball og innebandy)

4. Friluftsliv

?

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er hovedsakelig lagt opp som praktisk arbeid. Undervisningen skjer i stor grad i grupper og er både lærer- og studentstyrt.?

Praksis

Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium.

Andre studenter har intern punktpraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til avsluttende eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Praktiske oppgaver må være godkjent.
    For å få godkjent de praktiske oppgavene kreves det minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget for å kunne fremstilles til ordinær praktisk-metodisk eksamen.
  • To teoretiske passeringsprøver. Omfang: ca. 1 time pr prøve. Må være godkjent for å kunne fremstilles til ordinær praktisk-metodisk eksamen.
  • Livredningsprøven (utvidet lærerprøve) og praktisk prøve i svømmeteknikker, skøyteferdighet, alpint, langrenn og orientering må avlegges med godkjent resultat.  Prøvene må være godkjent for å kunne fremstilles til ordinær praktisk-metodisk eksamen.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer(e).?

Eksamen

Studentene skal avlegge praktisk-metodisk eksamen i vårsemesteret.

Individuell praktisk eksamen og muntlig eksamen. Varighet: ca. 35 minutter totalt.

Sluttvurderingen består av en praktisk undervisningskomponent (ca. 20 min) med en muntlig/teoretisk komponent i etterkant (ca. 10 min), og en egenferdighetskomponent til slutt (ca. 5 min).  Egenferdighetskomponenten kan maksimalt trekke sluttvurderingen en karakter opp eller ned.

Til eksamen skal studentene forberede et praktisk-metodisk undervisningsopplegg innen en idrett. Studentene bruker didaktisk planleggingsskjema i forberedelsene. Tid til forberedelse er 48 timer. Studentene leverer skjemaet til sensorene ca. en halvtime før de skal opp til eksamen. Under eksamen skal medstudenter være "elever".
Samtalen og praktisk prøve i etterkant av undervisningsopplegget dreier seg om studentenes undervisningsopplegg, praktiske ferdighet, fagdidaktisk og teoretisk innsikt.
Eksamen blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer fra A - F, og det settes en helhetlig karakter for emnet.

Eventuell ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
?

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.

?

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 4. juli 2011.

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992

Enoksen m.fl: Aktivitetslære (Gyldendal forlag)

NTF: Mer gøy i gymsalen, (siste utgave)

Sveen, Ole; Eget kompendium i turn

Kjersti B. Jacobsen & Solveig Dahle; Dans: Eget kompendium

Norges Orienteringsforbund: Trygg i naturen med orientering. Opplæring i kart og kompass, 2006

Madsen & Irgens; Slik lærer du å svømme, Bodoni Forlag, 2005

Utdanningsdirektoratet; Svømme- og livredningsopplæring. Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (2008)

Sveen, O.; Livredning: Kompendium,

Egne kompendier i flere praktiske idretter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:47:36