Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Arne Skaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LUIDR10210 Idrett, kultur og samfunn (IKS) (5-10) (Vår 2011–Høst 2011)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet/valgfaget Kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen 5 - 10 (se generell del av studieplan for mer informasjon).

Undervisningssemester

Vår

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal:

  • utvikle grunnleggende kunnskap om hvordan de ulike fagene som inngår i emnet kan benyttes i arbeidet med idrettsfaglige spørsmål og hvordan de kan innvirke på hverandre i en mer helhetlig sammenheng
  • ha kunnskap om hvilken betydning idrettslige aktiviteter kan ha for den enkeltes utvikling og helse i ulike miljøer
  • ha kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring

Ferdigheter
Studenten skal:

  • kunne vurdere og nyttegjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, pedagogikk, helselære og tilpasset opplæring i skole og treningsarbeid
  • kunne uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget

Generell kompetanse
Studenten skal:

  • kunne foreta vurdering etter gjeldende forskrifter
  • kunne bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget
  • forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærere
  • kunne kommunisere med elever, foreldre og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving fra 5. - 10. trinn

Innhold

Emnet består av følgende fagområder;

  • idrettspsykologi
  • sosiologi
  • fysisk aktivitet og helse
  • sansemotorikk
  • kroppsøvingsdidaktikk
  • barns vekst og utvikling
  • tilpasset opplæring

Se for øvrig detaljert plan (deles ut ved semesterstart).

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.

Praksis

Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium for mer informasjon.

Andre studenter har ikke praksisopplæring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To innleveringsoppgaver i gruppe

Omfanget på oppgavene skal være 5 - 8 A4-sider. Oppgavene må innleveres til faglærerne innen fastsatt frist satt i semesterplanen og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen..

Arbeidskravene er utgangspunkt for studentenes refleksjoner under muntlig eksamen i sluttvurderingen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i de to innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.

Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

 

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010

Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)

Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)

Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium

Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)

Christiansen, K.; Helselære; Eget kompendium

Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap : hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:47:52