LA101IKT Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Magnus Nohr
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i IKT for lærere (30 studiepoeng).?
- Valgfritt enkeltemne for studenter som er i lærerutdanning ved HiØ
Undervisningssemester
1. semester (høst) for studiet IKT for lærere (30 studiepoeng).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenter som har gjennomført emnet
- har gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram knyttet til tekstbehandling, websider, regneark, presentasjonsprogram, video-og bilderedigering, og Web 2.0 (programvare på Internett).
- har utviklet informasjonskompetanse i forhold til bruk av internett i undervisning og læring, og har kjennskap til animasjonsfilm og digital historiefortelling.
- kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging og administrasjon av eget studium, for lærerarbeid, og kunne bruke LMS (learning management systems) administrativt og pedagogisk.
- kan arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samarbeid over internett.
- kan anvende multimediautstyr knyttet til grafikk, bilde, lyd og video.
- har kjennskap til relevant fri programvare og nettressurser.
- kan installere programvare som er aktuell til bruk i barnehagen og skoleverket eller utdanning på høgere nivå.
- behersker grunnleggende begreper knyttet til IKT.
- kan produsere digitale læremidler.
- kjenner verktøy for deling av erfaringer og kunnskap på internett gjennom ulike former for blogging og samskriving.
- kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med barn med lese-og skrivevansker
- behersker digital kommunikasjon på ulike arenaer.
Innhold
Det blir lagt vekt på grunnleggende temaer innen IKT. Studiet tar utgangspunkt i Rammeplanen for grunnskolelærerutdanning, Kunnskapsløftets beskrivelse av utvikling og bruk av digitale ferdigheter, og eventuelt tilsvarende mål i utdanning på høgere nivå
Se ellers læringsutbytte og studiets ressurshjemmeside.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises i høstsemesteret og undervisningen er normalt lagt til ettermiddag/kveld, men kan også organiseres samlings- og nettbasert. Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er kombinasjoner av forelesninger på campus, nettbasert undervisning, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr og øving. Hovedvekt vil ligge på å opparbeide ferdigheter i bruk av digitale standardverktøy og Internett, og vesentlige deler av emnet gjennomføres som praktisk oppgavearbeid.
Se studiets ressurshjemmeside.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka inkludert undervisning. I tillegg forventes det at studentene deltar på Datamessa.
Praksis
Ingen veiledet praksisopplæring, men arbeidskravene kan organiseres som oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon, dersom de er ansatt i barnehage, grunnskole eller på høgere utdanningsnivå.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidsmappen består av følgende komponenter:
- Tekstbehandling
- Presentasjonsprogram
- Regneark
- Lage websider og publisere på Internett
- Digital historiefortelling
- Lage og redigere film
- Bildebehandling
- Lage animasjonsfilm
- Screencast: Lage opplæringsvideo
- Digitale tavler: Lage undervisningsopplegg
Mer detaljert informasjon om arbeidskravene.
Alle innleveringene i arbeidsmappen er individuelle.
Oppgavene må leveres innen frist bekjentgjort i semesterplanen, og være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen av 6 timers varighet.
Eksamen organiseres som en praktisk prøve med bruk av PC.
Hjelpemidler: Internett er tilgjengelig, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre.
Besvarelsen vurderes av to interne sensorer. Det gis bokstavkarakterer på en gradert skala fra A-F.
Evaluering av emnet
Studentene får mulighet til å evaluere emnet (EVA3).
Emneansvarlig har ansvar for gjennomføring og oppfølging av studentevalueringen.
Litteratur
Pensum fremgår av semesterplanen: http://www.fag.hiof.no/lu/fag/ikt/semesterplan/index.htm