Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Birgitte Nordahl Husebye
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LBKRO10213 Fysisk aktivitet, kultur og samfunn (Høst 2014–Vår 2015)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Kroppsøving og idrett 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
7. og. 8. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om hvordan kroppsøving kan bidra til utvikling av de grunnleggende ferdighetene (muntlige- og digitale ferdigheter, å kunne lese, skrive og regne) i begynneropplæringen, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
- har kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
- har forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring
- har kunnskap om aktuell forskning innen fagfeltet
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
- kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, idrett, svømming, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinn 1-7
- kan legge til rette for og lede begynneropplæring med utgangspunkt i kompetansemål for 4. trinn
- kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, læringsfremmende tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
- kan tilrettelegge for progresjon i opplæringen tilpasset elever på 1.-7. trinn, sett i forhold til tidsaktuelle bevegelsesformer i flerkulturelle og samiske barne- og ungdomsmiljøer.
- kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
- kan reflektere over og anvende aktuell forskning innen fagfeltet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevens allmenndanning
- kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
- kan bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
Emnet består av følgende fagområder
- idrettspsykologi
- sosiologi
- fysisk aktivitet og helse
- sansemotorikk
- kroppsøvingsdidaktikk
- barns vekst og utvikling
- tilpasset opplæring
- vurdering
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. Undervisningen tar utganspunkt i aktuell forskning innen fagfeltet og forskning gjennomført ved seksjonen. Studentene skal trenes i å benytte grunnleggende ferdigheter i kroppsøving som skolefag ved siden av å utvikle egen fagkompetanse. De grunnleggende ferdighetene blir vektlagt gjennom ulike undervisningsformer og muntlige presentasjoner.
IKT er integrert i studiet som en naturlig del og bidrar til å utvikle studentens digitale ferdighet til bruk for egen praksis i skolens kroppsøvingsundervisning.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er i gjennomsnitt minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Praksis står sentralt i faget. Studentene får en oppgave i praksis der de skal bruke erfaringer fra ett eller flere fag i praksisperioden. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten må få godkjent følgende arbeidskrav for å kunne framstille seg til eksamen
- En individuell oppgave knyttet til et eller flere sentrale områder som kroppsøvingsdidaktikk, begynneropplæring, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter, helse, flerkulturelle perspektiver og samiske forhold. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan
- FoU-oppgave/utviklingsoppgave i gruppe som leveres i slutten av vårsemesteret.
Omfang inntil 15 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan - Praktisk deltakelse på ulike arenaer (sal/uteområder). Det kreves av studenten minst 80 % aktiv deltaking i undervisning. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget for å kunne fremstilles til ordinær praktisk-metodisk eksamen. Ved fravær over 50 % må aktiviteten tas på nytt neste studieår og studenten kan ikke fremstille seg til eksamen inneværende studieår.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i innleveringsoppgavene (arbeidskrav nr. 1 og arbeidskrav nr. 2) og pensum forøvrig.
Det benyttes gradert karakterskala; A-F.
Intern og ekstern sensurering.
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA 3).
Litteratur
Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)
Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving
Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)
Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium
Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)
Christiansen, K.; Helselære; Eget kompendium
Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap : hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.
Husebye, B. N. (2012). Bevegelsesglede og gode opplevelser i kroppsøving. I: Østfold, H. i. (red.). Østfold Fylkeskommune. 35 s. http://www.ostfold-f.kommune.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=459&I=22994&m=1459
Husebye, B. N. & Tangen, S. (2013). Bevegelsesglede 2. I: Fylkeskommune, Ø. (red.). Prosjekt helsefremmende skoler: Østfold Fylkeskommune. http://www.ostfold-f.kommune.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=459&I=22994&m=1459