Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Arne Skaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LA103IDRP Idrett påbygging, trenerfordypning og FOU-oppgave (Høst 2015–Vår 2016)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Idrett påbyggingsstudium (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • trener- og coachingrollent
  • forskning og utviklingsarbeid knyttet til trener- og coachingrollen

Ferdigheter
Studenten kan

  • arbeide med forskning og utviklingsarbeid knyttet til trener-og coachingrollen
  • anvende IKT i undervisning og som hjelpemiddel i arbeid med forskning og utvikling
  • vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper

Generell kompetanse
Studenten kan

  • vurdere analytisk og kritisk hvordan trener-og coachingrollen kan bidra til forbedring av utøverens prestasjoner
  • bidra til nytenkning i forhold til trene-og coachingrollen
  • forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som trener og coach
  • reflektere omkring trener-og coachingrollen i nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Innhold

Emnet består av

  • metodekurs/statistikk
  • trener- og coachingrollen 
  • forskning og utviklingsarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, veiledning og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 10 timer i uken inkludert undervisning.

Praksis

Ingen veiledet praksis. Studenten skal ut i i et idrettslag og vurdere og observere en trener/coach i en vanlig treningstime. Observasjonen må bestå av minst to økter.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Problemstilling og tema for FOU-oppgaven skal godkjennes av veileder. Oppgaven må vurderes til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen i vårsemesteret. Varighet: ca. 40 minutter.
Eksaminasjonen tar utgangspunkt i FOU-oppgaven og pensum.


Det brukes gradert karakter; A-F.

Ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet underveis i studiet (EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 4. mars 2015. 

Lit: (kompendier)

Eystein Enoksen: Trenerenes rolle som barne-og ungdomsoppdrager og talentutvikler , NiH 2001

Frode Moen: Prestasjonsutvikling: Coaching og ledelse, Forlag: Akademika, 2013 (kap 2, 3 og 4)

Stig Arve Sæther: Trenerroller, Fagbokforlaget 2015 (hele boka)

Selvvalgt pensum innen trenerrollen - minimum 250 sider.

Forelesningsnotater/kompendier blir gitt ut internt undeveis i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 02:49:43