Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Arne Skaug
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LA103IDRP Idrett påbygging, trenerfordypning og FOU-oppgave (Høst 2015–Vår 2016)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Idrett påbyggingsstudium (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- trener- og coachingrollent
- forskning og utviklingsarbeid knyttet til trener- og coachingrollen
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide med forskning og utviklingsarbeid knyttet til trener-og coachingrollen
- anvende IKT i undervisning og som hjelpemiddel i arbeid med forskning og utvikling
- vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere analytisk og kritisk hvordan trener-og coachingrollen kan bidra til forbedring av utøverens prestasjoner
- bidra til nytenkning i forhold til trene-og coachingrollen
- forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som trener og coach
- reflektere omkring trener-og coachingrollen i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Innhold
Emnet består av
- metodekurs/statistikk
- trener- og coachingrollen
- forskning og utviklingsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, veiledning og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 10 timer i uken inkludert undervisning.
Praksis
Ingen veiledet praksis. Studenten skal ut i i et idrettslag og vurdere og observere en trener/coach i en vanlig treningstime. Observasjonen må bestå av minst to økter.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Problemstilling og tema for FOU-oppgaven skal godkjennes av veileder. Oppgaven må vurderes til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen i vårsemesteret. Varighet: ca. 40 minutter.
Eksaminasjonen tar utgangspunkt i FOU-oppgaven og pensum.
Det brukes gradert karakter; A-F.
Ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet underveis i studiet (EVA3).
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 4. mars 2015.
Lit: (kompendier)
Eystein Enoksen: Trenerenes rolle som barne-og ungdomsoppdrager og talentutvikler , NiH 2001
Frode Moen: Prestasjonsutvikling: Coaching og ledelse, Forlag: Akademika, 2013 (kap 2, 3 og 4)
Stig Arve Sæther: Trenerroller, Fagbokforlaget 2015 (hele boka)
Selvvalgt pensum innen trenerrollen - minimum 250 sider.
Forelesningsnotater/kompendier blir gitt ut internt undeveis i studiet.