Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPRLE212 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 (Vår 2015)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter:
Studenten kan

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget
  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling
  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Momentliste for andre praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:

Lærerens oppgave og ansvar
- Lærerens arbeid med årsplaner i samspill med alle klassens fag og læreren som iverksetter av faglig og didaktisk utviklingsarbeid

Elevforutsetninger
- Lærerens innsats i forhold til elever med særskilte vansker, herunder lese- og skrivevansker, atferdsvansker og kognitive vansker, men også til elever med svært gode læreforutsetninger
- Intervensjon og oppfølging i forhold til elever med særskilte lærevansker, eksempelvis utvikling av individuelle opplæringsplaner

Planlagt differensiering av undervisning
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner i faget
- Selvstendig arbeid med mer omfattende, differensierte undervisningsforløp i samarbeid med klassens øvrige lærere, og gjerne med elevenes medvirkning i planlegging av undervisning

Vurdering av elevenes læring (vurdering for læring)
-
Differensiert og målrettet anvendelse av ulike vurderingsformer, herunder samspillet mellom formative og summative vurderingsformer
- Lærerens arbeid og medvirkning i arbeidet med individuelle læreplaner

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2) Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 4-5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
 
Vurdering: godkjent/ikke godkjent
Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2014.

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk):

  • Børhaug, Fenner, Aase 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i et danningsperspektiv. Fagbokforlaget
  • Hauge, An-Magritt 2014: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
  • Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal. alternativt
    Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
  • Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
  • Opptrykk: Repstad, Kari 2014: Yrkesretting av fellesfagene i videregående opplæring. Pedlex. (side 6 – 18, 12 sider). I Kompendium for pedagogikkfaget.

Litteratur spesifikt for emnet:

* = i kompendiet

(Bøkene uten stjerne kan kjøpes i bokhandelen)

* Afdal, G. (2013) ”De store spørsmål og de små samtaler: Læreren som leder og deltaker i arbeid med religion”, i: Christensen. H. og Ulleberg, I. (red.) Klasseledelse, fag og danning. Oslo Gyldendal akademisk, 191-210 (20 s.)

Andreassen, B.-O. (2012) Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. (225 s.)

* Björlin, O. (2008) «Religionsläraren och religionerna», I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religionskunskap. Årsbok, 40, s. 71-85 (15 s.)

* Breidlid, H. and T. Nicolaisen (2011) “Fortellingens ulike dimensjoner” i: I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-76 (20 s.)

* Børresen, B. (2008) ”Filosofisk samtale som arbeidsmåte”, Religion og livssyn, 20, nr. 2, 40-44 (5 s.)

* Enger, T. (1996) ”Læreren i grunnskolens nye religionsfag: Åpent sinn og tomt hjerte?” Kirke og Kultur, 313-322 (10 s.)

* Fauske, R. (2013) ««Eg er så redd for ikkje å vere nøytral nok» Korleis skal ein tolke kravet om ei objektiv og nøytral undervisning, og kva problem er knytte til desse målsettingane?», i: Bente Afset m. fl. (red.) Kunnskap til hva? Om religion i skolen. Trondheim: Akademika forlag, s. 215-238

* Franck, O. (2013) «Den tredje vägen: mellan objektivistiska och subjektivistiska bilder av tro i undervisning i religionskunnskap. Religious literacy = Religiös literacitet?», Religion och livsfrågor (3), s. 19-23

* Fuglset, K. S. (2006) Fenomenet religionsundervisning. Fenomenologisk religionspedagogikk i det postsekulære samfunnet, HBO-rapport 6. Bodø: Høgskolen i Bodø. Kapitlene 2: ”Livsverda som forskningsfelt”, 18-36 (19 s.)

* Fuglseth, K. S. (2006) «For mykje eller for lite religion i det offentlige rommet?», Kirke og Kultur, nr. 1, 92-102 (11 s.) (=kap. 4 ”Samfunnets religiøse grunnlag” i boken Fenomenet religionsundervisning)

* Funch, C. (2011) “Etisk og eksistetiel dannelse – gennem ‘den store’ og ‘den lille’ fortælling”, Religionslæreren (2), 3-4 (2 s.)

* Gulbrandsen, E. (2002) «Den beste innfallsvinkelen for å starte arbeidet med filosofisk tenkning sammen med barn – finnes den?», Barn, nr. 3, 85-97 (12 s.)

* Gustafsson-Lundberg, J. (2006) «Religion, politik och globalisering. Religionsdidaktiska perspektiv». I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religions-kunskap. Årsbok, 38, 79-93 (15 s.)

* Halvorsrud, Merete Moe og Moe, Steinar (2012) «RLE-faget i lokale læreplaner – en fallitt i skolen?», Prismet, 63, nr. 2-3, 157-172 (16 s.).

* Halvorsen, T. (2007) «Kohlbergkontro-verser», Norsk sosialt arbeid (2), s. 90-104

* Hansen, M. (2007) ”Pluralismen indad og udad. Skitse til en pluralistisk religionspæadgogik på bakgrund av Robert Jacksons bog fra 2004: ”Rethinking Religious Education and Plarality”, Religionslæreren (5), 10-15 (6 s.)

* Helskog, Guro H. (2012) «Danning i retning av menneskelig modenhet og visdom gjennom filosofisk dialog», Norsk filosofisk tidsskrift 47 (1), s. 46-60

* Herold, B. (2008) ”Undervisning med film”, Religionslæreren, (1), 6-8 (3 s.)

* Härenstam, K. (2000) Kan du höra vindhästen?: religionsdidaktik - om konsten att välja kunskap, Lund: Studentlitteratur, kap. 7, “Didaktiska reflektioner”, 123-164 (42 s.).

* Johnsen, E. B. m. fl. (1997) Kunnskapens tekster. Jakten på den gode lærebok. Oslo: Universitetsforlaget, s. 196-197, 204-206 (5 s.) (Om lærebokanalyse)    

* Jämtrud, U. (2010) ”Film öppnar dörren til livsfrågorna”, Religion & livsfrågor, (4), 5-7 (3 s.)

* Jämtrud, U. (2008) ”IKT i religionsundervisningen”, Religion & livsfrågor, 38, nr. 3, 11-14 (4 s.)

* Krogstad, K. (2012) «En undersøkelse av RLE-faget med blikk for det lokale», Prismet, 63, nr. 2-3, 143-155 (13 s.)

* Kvamme, O. A. (2008) «Om det reviderte religion og etikk-faget», Religion og livssyn, 20, 1, 6-10 (5 s.)

* Larsson, R. (2006) “Livsfrågor – Religion – Livsvärld. Några funderingar i anslutning til H.-G. Heimbrocks bok om en kontextuell religionsdidaktik”, Religion & livsfrågor, 36, nr. 4,10-12 (3 s.)

* Laudrup, C. (2006) ”Religion og religionsundervisning i EU – Religionspædagogiske integrationsstrategier i EU”, i: Andersen. P. B. m. fl., Religion, skole og kulturell integration i Danmark og Sverige. København: Museum Tusculanums Forlag, 183-203 ( 21 s.)

* Leer-Salvesen, K. (2013) «Filmundervisning og fiendebilder», Religion og livssyn, 25, 1, s. 7-11 (5 s.).

* Leirvik, O. (1011) «Religionskritikk på moralsk grunnlag», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 17-21 (5 s.)

* Lied, I. og Lied, S. (2010) «Vurdering i RLE», i: Dobson, Stephen og Engh, Roar (red.), Vurdering for læring i fag. Kristiansand: Høyskoleforlaget, s. 125-135 (11 s.).

* Lied, S. (2009) ”Mangfold i det livssynsplurale norske klasserommet – utfordringer og muligheter for lærerutdanningen”, Acta Didactica Norge, 3, nr. 1, s. 1-23 (24 s.)

* Lippe, M. von der; Hansen, O. H. B. (2006) : ”Hot-seat i KRL”, i: Ett fag – mange muligheter. En prak-tisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforl., 96-102 (24 s.)

* Neegaard, G., S. Øiestad Grande, R. Kvalvaag, R. Reinvang, og S. Østberg (2006) «Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.). Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, 17- 40 (24 s.)

* Olsen, H. S. (2011) ”Den æstetiske erfaring som nutidig religionsdiskurs”, Religionslæreren, 1, 3-5 (3 s.)

* Roald, A. S. (2011) «Religionskritiske stemmer i den moderne islamske tradisjonen», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 22-26 (5 s.)

* Rolin, A.: ”Verdiformidling gjennom prosjektarbeid”, Prismet 49 (1998), 107-115 (9 s.)

* Skeie, G. (2002) ”Livssyn og livstolkning”, Tidsskrift for Teologi og Kirke, (2), 83-105 (23 s.) http://www.idunn.no/ts/ttk/2002/02/livssyn_og_livstolkning

* Skirbekk, G. (2011) «Religionskritikk – kvifor og korleis?», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 12-16 (5 s.)

* Stubø, I. (2012) «Den norske grunnskolens formålsparagraf. Verdietikk i moralfilosofisk lys», i: Lied, Sidsel og Osbeck, Religionsdidaktisk arbeid pågår! Valset: Opplandske Bokforlag, 79-108 (30 s.)

* Stålsett, S. (2011) «’Gud’ som kritisk instans. Kristne ressurser til en religionskritikk innenfra”. Religion og livssyn, 23, nr. 3, 27-31 (5 s.)

* Synnes, R. M. (2010) «Religiøsitet blant unge muslimer og kristne i Oslo. Fra barnetro til voksentro», Tidsskrift for ungdomsforskning, 10, nr. 2, 3-18 (16 s.) http://www.ungdomsforskning.no/

Sødal, H. K.: Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)

* Thomas, A. (2010) «Farlig religion: om forskjellen på forkynnelse og holdnings-dannelse», Religion og livssyn (1), s. 22-28

* Tønnesen, E. S. (2013) «Å vise fra det uutsigelige – bruk av film i religionsundervisningen», Religion og livssyn, 25, nr. 1, 12-16 (5 s.)

* Vestøl, J. M. “Etikkundervisning” (5 s.) http://folk.uio.no/jonv/reldid/etikk/index.html

* Vestøl, J. M. (2008) «Nye læreplaner – nye kompetansekrav», Religion og livssyn, 20, 1, 11-19 (9 s.).

* Lippe, M. von der (2013) «Hvordan snakker ungdom om religion – og hvorfor snakker de sånn?», din (2), s. 7-3

                                               Totalt 889 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. apr. 2024 02:49:43