LURLE20213 Fordypning i etikk, jødedom, kristendom og islam (5-10) (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • viktige tros- og livstolkninger i religionene jødedom, kristendom og islam, og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og mer globale forhold
  • religionshistorie med vekt på nyere tid og særlig på jødedommens, islams, og kristendommens historie fra reformasjonen og framover. Konfesjonskunnskap
  • hellige tekster med viktige fortellinger i religionene jødedom, kristendom og islam,
    deres litterære uttrykk og sjangrer, virkningshistorie, hermeneutikk og historisk-vitenskapelig perspektiv på tekstene
  • sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og praksiser
  • religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer som spørsmål om: liv og død, kjønn og likestilling, seksualitet, økonomi, miljø og ressursbruk,
    rusmidler og rusmisbruk
  • et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer  


Ferdigheter
Studenten kan

  • bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
  • bruke digitale verktøy med særlig blikk for kildekritikk i søk etter informasjon og etiske
    spørsmål om nett- etikette og personvern
  • bruke prinsippene for erfaringsbasert forskning i egen virksomhet som RLE-lærer
  • vurdere lærebøker og andre læremidler i faget, og i egen undervisning
  • lage lokale læreplaner i RLE
  • reflektere over egen utvikling i yrkesutøvelse som RLE-lærer
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen: kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese ulike typer tekster og regne
  • tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker meining i RLE-emnene,
    gjennom sjangrer, symbol, metaforer og andre virkemidler 


Generell kompetanse
Studenten kan

  • gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • se ungdomskultur og samfunn ellers i sammenheng med religioner og livssyn

Innhold

Emnet omfatter de følgende nasjonale fagemnene: jødedom, kristendom, islam,
etikk: religiøse og sekulære verdiperspektiv, og fagdidaktikk

  1. Jødedom med vekt på nyere tid
  2. Kristendom med vekt på nyere tid
  3. Islam med vekt på nyere tid
  4. Etikk: Religiøse og sekulære verdiperspektiv
  5. RLE som undervisningsfag i grunnskolens ungdomstrinn med følgende undertema:
  •  Fagdidaktikk
  •  Integrering av praksis
  •  Grunnleggende ferdigheter
  •  Tilpasset opplæring
  •  Vurdering av elever
  •  Flerkulturelle perspektiver
  •  Samiske forhold
  •  Forskningsbasert undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer.

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, ekskursjoner, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Utgifter knyttet til studieturer må studentene påkoste selv, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats i emnet på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Praksis er integrert i emnet og erfaringer fra praksis brukes i undervisningen og åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Gruppearbeid (2 studenter): muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema med relevans for RLE i ungdomsskolen som også er del av RLE 202. 
    Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse didaktisk teori, flerkulturelle perspektiver, tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter, og vurdering av elever.
    Studentene må gi muntlig vurdering av andre studenters presentasjoner.
    Lærer gir muntlig tilbakemelding om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjon lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid.

  2. Gruppearbeid (2 studenter): Besøke ett kirkesamfunn med intervju, orientering og omvisning fra kirkesamfunnets ledelse eller ansatte.
    Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse flerkulturelle perspektiver.
    Gruppene gir muntlige presentasjoner i klassen fra besøkene i kirkesamfunnene.
    Studentene må gi muntlige tilbakemeldinger på andre studenters presentasjoner.
     Lærer gir muntlig tilbakemelding om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjon lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid.

  3. Ekskursjon: dagsbesøk: deltakelse på omvisning/møter med trossamfunn.
    Deltagelse med spørsmål under besøket og reflekterende oppsummering etter besøk.

  4. Obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.
    Sykemelding ved fravær gir rett til tilpassede oppgaver.

Besøkene til trossamfunnene og kirkene må bekostes i sin helhet av studenten.
Ved sykefravær de dagene gruppen og klassen besøker trossamfunn og kirke, må studenten besøke stedene på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.

Ved sykefravær på de obligatoriske dagene gruppene har presentasjoner (arbeidskrav), må studentene gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.
Eventuelt levere skriftlige kommentarer i Fronter på presentasjoner fra andre grupper, lastet opp i Fronter, som student har hatt fravær fra.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Muntlig individuell eksamen av 30 minutters varighet.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F.
Eksamen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emneansvarlig RLE-lærer har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet RLE 202.
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturliste er sist oppdatert 3. desember 2015.
Kompendium for emnet selges i bokhandel: inneholder enkeltkapitler, artikler og utdrag

RLE som undervisningsfag: fagdidaktikk

Ansari, Hamza Zareef (9. juli 2015) Det er alfa og omega å effektivisere forebyggingstiltak mot radikalisering i: Dagbladet.
http://www.dagbladet.no/2015/07/09/kultur/debatt/kronikk/meninger/radikalisering/40055039/

Lenz, Claudia og Ida Kjeøy (1.juli 2015): Dembra evalueringsrapport 2013-2015.
Oslo: Det Europeiske Wergelandsenteret og Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Utvalgte sider
http://www.hlsenteret.no/undervisning/dembra/filer/dembra_evalueringsrapport.pdf

Fredrikstad kommune (2015): Radikalisering og ekstremisme. Undervisningsopplegg i samfunnsfag. Seksjon utdanning og oppvekst.
http://www.krad.no/images/stories/Radikalisering/Undervisningsopplegg_samfunnsfag_-_Fredrikstad_kommune.pdf

Radikalisering og voldelig ekstremisme – prosesser inn og veier ut (2015) Digital kunnskapsportal.
Utarbeidet av RVTS Øst på oppdrag fra Helsedirektoratet
http://utveier.no/

Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging: RVTS Øst (2015): Sterke digitale virkemidler skal forebygge radikalisering
http://www.rvtsost.no/malgrupper/spesialhelsetjenesten/sterke-digitale-virkemidler-skal-forebygge-radikalisering/

Repstad og Tallaksen (2014): Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene. Oslo: Cappelen Damm.
Kap.8: Å undervise om etikk ss. 155-172, Kap.11: Vurdering i religionsfagene ss. 262-287 (42s) Kompendium

Rian, D. (1999): Om å sammenligne religioner ss. 40-51 i: Verdensreligioner i undervisningen.
Oslo: Universitetsforlaget (12s) Kompendium

SSB (25.11.2015): Trus- og livssynssamfunn utanfor Den norske kyrkja, 1. januar 2015 i: Statistisk sentralbyrå.
 https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/trosamf/aar/2015-11-25

UngDialog (2012-13): Aksjon: Dialog! Dialogmappen. Utvalgte sider.
http://ungdialog.no/onewebmedia/Aksjon%20Dialog%20mappe.pdf
 

Etikk og Verdiperspektiv

Ariansen, Per & Jon Wetlesen (1994): Miljøfilosofi ss.243-278 i: Etikk – en innføring (red. K. E. Johansen)
Oslo: Cappelen (35s) Kompendium

Hansen, O. H. B. (2015): Bør skolen fremme toleranse? ss. 4-11 i: Religion og livssyn: Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge (no.2)

Human Etisk Forbund: Human.no (2.4. 2011): Eutanasi- aktiv dødshjelp. Oslo (1s):
http://www.human.no/Livssynspolitikk/etiske-utfordringer/Eutanasi/

Human Etisk Forbund: Human.no (6.4. 2011): Abort. Oslo (1s):
http://www.human.no/Livssynspolitikk/etiske-utfordringer/Abort/

Human Etisk Forbund: Human.no (6.4. 2011):
http://www.human.no/Humanisme/Etiske-utfordringer/Dyr-og-etikk/

Human Etisk Forbund: Human.no (6.4.2011):
http://www.human.no/Livssynspolitikk/Religiose-hodeplagg/

Gran, Even (16.1.2013): Stålsett-utvalgets rapport lagt fram i dag: Vil presse trossamfunn til ikke-diskriminering i: Fri Tanke.no
http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9000&sok=

Leirvik og Røthing (red.) (2008): Verdier. Oslo: Universitetsforlaget
Åse Røthing og Stine Helena Svendsen: Homotoleranse og heteroseksualitet, ss. 31- 46,
L. Eriksen: Verdifellesskap eller uenighetsfellesskap? Håndtering av uenighet i klasserommet, ss.120-136) (33s)

Schmidt, Ulla Kap.2: Bioetikk i kristendommen ss. 24-47 i: Bioetikk i verdensreligionene. Religion, medisin og teknologisk endring (red. K. Jacobsen).
Oslo: Abstrakt forlag (23s) Kompendium

Singer, Peter (2006): Å ta liv: Embryoet og fosteret ss. 143-169 i: Exphil II: Tekster i etikk. Oslo: IFIKK/Unipub (26s) Kompendium

Skatvik, F.S. (15.10.2010): Demokrati ikke egnet til å løse klimautfordringen i: Fri tanke.no.
http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7796  
 

Kristendom

Elstad, Hallgeir (2005): Nyere norsk kristendomshistorie. Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 7-104 (97s).

Engelsviken, Tormod (2006): Kristendom i Afrika ss. 18-24, i: Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 18 (3) (7s) Kompendium

Hvalvik, Reidar & Terje Stordalen (1999): Den store fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning.
Oslo: Det Norske Bibelselskap. Ss. 17-48, 111-120, 138-151,161 187-197, 411-419, 444-459 (92s)

Newland, L. and Brown, T. M. (2015): Introduction: Descent from Israel and Jewish Identities in the Pacific, Past and Present, ss. 251-255
i: Oceania Vol. 85, issue 3 November
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ocea.5102/abstract

NTSF (2006): Israel og Palestina - En økumenisk utfordring. Et samtaledokument fra Norsk Teologisk Samtale forum. Nye Norges Kristne Råd.
Oslo: Norges kristne råds skriftserie nr. 14 (13s)
http://www.norgeskristnerad.no/doc//Skriftserie/Israel%20og%20Palestina.pdf

Ramstad, Mette (2013) To them we were the true blood of Israel: The Polynesian Israelite connection in the Church of Jesus Christ
of Latter-day Saints.
Based on Paper at Internasjonal konferanse: Association for Social Anthropology in Oceania (ASAO):  Judaism and the Pacific Session Honolulu February 2011. http://www.fag.hiof.no/~mr/

Romerbrevet fra Bibelen.no:
http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=E2QVDMzM2zhL5/OyT38hTA++MOjTxlKall+YCullkeYdJYp8FL8gGA==

Sissons, Jeff : New view of Polynesian conversion to Christianity i: Victoria University of Wellington New Zealand
http://www.victoria.ac.nz/research/expertise/arts-humanities-social-sciences/christianity-polynesia

Stålsett, Sturla (2004): Klode søker sjel. Et essay om religion i globaliseringen,ss.500-518; i: Kirke og Kultur 2004/4 (ca.15s)
https://ezproxy.hiof.no:2445/file/pdf/33219752/klode_soker_sjel_et_essay_om_religion_i_globaliseringen.pdf

Sødal, Helje Kringlebotn (red.) (2002): Det kristne Norge Innføring i konfesjonskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Torleiv Austad, kap.2: Den ortodokse kirke ss. 23-32, Paul Leer-Salvesen, kap.3: Den romersk-katolske kirke ss. 35-65,
Sødal, Kap.5: Læstadianismen ss. 125-134,Torleiv Austad, Kap.13 Det norske Misjonsforbund ss.231-240,
Sødal, Kap.15 Den pinsekarismariske bevegelsen ss. 255-285
Utvalg av andre kapitler regnes som pensum basert på studentenes arbeidskrav/valg av kirkesamfunn.

Rasmussen, T. og E. Thomassen (2002): Kristendommen – en historisk innføring.
kap.14 Kristendommen blir en verdensreligion, ss. 337-363. Oslo: Universitetsforlaget

Rian, Dagfinn (2011): Kristendommen i Norge Kap.6 ss. 233-262, i: Verdensreligioner i Norge (red. Knut Jacobsen)
Oslo: Universitetsforlaget

Winje, Geir (1998/2004): En kort presentasjon av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (5s)
http://geirwinje.no/onewebmedia/jkk.pdf

Winje, Geir (1997/2004): En kort presentasjon av Jehovas Vitner (7s)
http://geirwinje.no/onewebmedia/jv.pdf

Winje, Geir. Jehovas vitner i skolen (3s)
http://geirwinje.no/onewebmedia/jehovas-vitner-i-skolen.pdf
 

Jødedom

Antisemittisme i Norge? Den norske befolkningens holdninger til jøder og andre minoriteter
(2012). Oslo: HL senteret. ss. 6-7, 10-18 (11s)
Digital http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/HL_Rapport_2012_web.pdf

Chabad.org (2001-2014). New York: Chabad-Lubavitch Media Center. Utvalgte artikler om tros-, og livstolkninger fra ortodoks hasidisk bevegelse:
The Baal Shem Tov-A Brief Biography, Baal-Shem-Tovs-16th-Birthday, Revolution,
About-Chabad-Lubavitch, Chabad,The Rebbe-A-Brief-Biography,The Ohel: Background,
Young-Chabad-Lubavitch-Emissaries-Who-They-Are-Where-Theyre-Going
What-is-a-Soul, Soul-Mates, Judaism-and-Reincarnation, The-Mystical-Mikvah, The-Monthly-Marriage
The-Meaning-of-Hair-Covering, My-Beloved-Mechitzah
Cave-of-the-Patriarchs, Western-Wall

Dann, Moshe (18.11.2014) Should Jews visit the Temple Mount? i:The Jerusalem Post.
http://www.jpost.com/Opinion/Should-Jews-visit-the-Temple-Mount-382098

Feinberg, Lynn C.(2005): Jødedom ss. 4-7, i: Gudsbilde - selvbilde - kjønnsidentitet Rapport fra en konferanse om religion, livssyn og kvinneroller.
Arrangør: Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn. (4s)
http://www.trooglivssyn.no/doc/kvinnekonferanse.pdf 

Feinberg, Lynn C.(2011): Kroppen i jødedommen i: Religion og livssyn no. 2- 2011, ss.13-18.
http://www.religion.no/wp-content/uploads/2015/02/2-2011-6-88.pdf

Goldberg, Jeffrey (April 2015): Is It Time for the Jews to Leave Europe? I: The Atlantic
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/04/is-it-time-for-the-jews-to-leave-europe/386279/

Groth, Bente (2011): Jødedommen. Kronologi, ss.15-20, Etiske prinsipper ss. 90-92, Hva betyr reglene i dag s.109,
Mystikerne, kabbalistene ss.117-119, Kabbala og rettstenkning, Mestere, Kabbalistiske studier ss.131-134
Utvisninger og gettoisering, Reformasjonen og tiden etter ss.149-151.
Kap.11, 14, 15, ss.152-163,187-217 (ca.45s). Oslo: Pax forlag.

Harel, Amos og Nir Hasson (20.04.14): Temple Mount, a flash point ready to ignite,
i: Haaretz.com og truetorahjews.org
http://www.truetorahjews.org/issues/templemount 

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter.
Torleif Elgvin: Jødedommen (Bind 2): Ungdomstrinnet.
http://www.nb.no/nbsok/nb/04850f16d9f8a1077577a1b5270415f1?index=2#0 
Jerusalem – i historie og tanke ss. 343-351. Jødisk mystikk ss. 334-338. Hvem er jøde? Jødisk identitet ss. 339-342.
Fra jødisk historie og Antisemittisme og holocaust ss. 352-355.

Kotel.org. What is the Western Wall. The Western Wall Heritage Foundation.
http://english.thekotel.org/content.asp?id=212

Rian, Dagfinn (2011): Jødedommen i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss. 166-167,189-207 (23s)
 Oslo: Universitetsforlaget.

Richman, Chaim (2000- 2014) Ascending the Temple Mount, i: The Temple Institute.
https://www.templeinstitute.org/guide_to_ascending_the_mount.htm

Sacks, Jonathan (2.10.2014) Europe’s Alarming New Anti-Semitism, i: The Wall Street Journal og rabbisacks.org.
http://www.wsj.com/articles/europes-alarming-new-anti-semitism-1412270003

The Complete Jewish Bible with Rashi Commentary i: Chabad-Lubavitch Media Center
English translation the Judaica Press. Utvalgte tekster.
http://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/63255/jewish/The-Bible-with-Rashi.htm


Islam

Ali, Mah-Rukh (20. august 2015): ISIS and propaganda - How ISIS exploits women. Fellow paper.
Reuters Institute for the study of Journalism. University of Oxford. Utvalgte sider om kvinner og ISIS og moderne media rekrutering.
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Isis%20and%20Propaganda-%20How%20Isis%20Exploits%20Women.pdf

Bangstad, Sindre (22.12.2014): Salafisme, i: Store norske leksikon.
https://snl.no/salafisme  

Bangstad, Sindre og Marius Linge (2013) IslamNet - puritansk salafisme i Norge ss. 254-267 i: Kirke og Kultur no. 3/2013
https://www.idunn.no/file/pdf/62598384/islamnet_-_puritansk_salafisme_i_norge.pdf

Bunzel, Cole (March 2015): From Paper State to Caliphate: The Ideology of the Islamic State.
The Brookings Project on U.S. Relations with the Islamic world. Analysis Paper No.19 March 2015. Utvalgte sider.
http://www.brookings.edu/~/media/research/files/papers/2015/03/ideology-of-islamic-state-bunzel/the-ideology-of-the-islamic-state.pdf

Castello, Claudio (6.2.2015): Regjeringen må samarbeide med konservative miljøer, i Utrop.
http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/28468

Døving, Cora Alexa (2012): Religionens omveier - det sekulære argumentet i hijabdebattene ss.25-45
i: Sekularisme - med norske briller. Bangstad, Leirvik og Thorson Plesner (red.). Oslo: Unipub.  (22s) Kompendium

Endresen, Cecilie. Unik religiøs toleranse i: Forskning ved Universitetet i Oslo. Journalist Mari Kildahl.
http://forskning.no/religion/2010/02/unik-religios-toleranse

Fjeldstad, Anne B. S. (2007): Religion og migrasjon: Det Islamske Fellesskap Bosnia-Hercegovina i Norge. M. A. thesis Universitetet i Oslo. Konklusjonen.
https://www.duo.uio.no/handle/10852/24023

Fri Tanke (25.11.2015) Fremmedkrigere rekrutteres sjelden i moskeer i: Fri Tanke
http://fritanke.no/index.php?page=tjenester&sub=notiser&do=vis&NotisID=527

Jacobsen, Christine (2007): Unge norske muslimer om kjønn og likeverd ss.19-21,
i: NIKK - magasin no.1, Nordisk institutt for kvinne og - kjønnsforskning (3s)
http://www.nikk.no/wp-content/uploads/NIKKmag20071.pdf  

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter.
Einar Thomassen: Islam (Bind 1): ungdomstrinnet.  
http://www.nb.no/nbsok/nb/f04b5e437e61ebad4f71e2d50a31a983?index=3#0   
Innledning: Kilder ss. 183 og 184. Reisen om natten til Jerusalem og himmelferden ss.230-236
Etikk ss. 267-268. Kunst med foto bilder (Shia) ss. 268 - 271. Shia Islam Sharia Sufismen ss. 272- 279 Historisk oversikt ss. 280-281

Leirvik, Oddbjørn (desember 2003): Sufismen – i islamsk og dialogisk perspektiv.
http://folk.uio.no/leirvik/tekster/Sufismen.htm

Linge, Marius (2013) Den konservative muslimske vekkelsen. Om IslamNet, Profetens Ummah og salafismens fremvekst i Norge ss.3-14 i: Samtiden 04/2013
https://www.idunn.no/file/ci/65447157/Den_konservative_muslimske_vekkelsen_Om_IslamNet_Profeten.pdf

Linge, Marius (8.oktober 2013) I kjølvannet av den «unge muslimske vekkelsen» i: Dagbladet
http://www.dagbladet.no/2013/10/08/kultur/kronikk/debatt/meninger/debattinnlegg/29664059/

Moum, Are Vogt (27.11.2015) Hvem er fremmedkrigerne? i: Utrop
http://www.utrop.no/Nyheter/29644

Noble Sanctuary. The Online Guide to Al-Haram al-Sharif in Jerusalem.
http://www.noblesanctuary.com/index.html

Olsen, Maren Næss (23. januar 2015): Islam betyr fred
Unge norske sufi-muslimer vil ta tilbake religionen sin fra ekstremistene i: Morgenbladet
http://morgenbladet.no/samfunn/2015/islam_betyr_fred
 

Olsen, Maren Næss (28. januar 2015): Med Koranen mot Sjeik Google:
Nystartede Madina Institute Norway ønsker å bekjempe ekstremisme med islam i: Morgenbladet
http://morgenbladet.no/samfunn/2015/med_koranen_mot_sjeik_google

Opsal, Jan (2008): Folkelig islam omtolker islam ss. 32- 35 i: Religion og livssyn, no. 4 (opptrykk fra 1996) (4s)
http://www2.aschehoug.no/un/mm/Reol_1.96.doc  

Tahir-ul-Qadri, Muhammad (2010) Fatwa mot selvmordsangrep og terrorisme, ss. 27-51. Forord ss.4-11.
Oversatt til norsk av Uzma A. Qadri. Minhaj-ul-Quran International (Norway). Utvalgte sider.
http://www.scribd.com/doc/35721708/FATWA-MOT-SELVMORDSANGREP-OG-TERRORISME

Ten Years On: Saudi Arabia's Textbooks Still Promote Religious Violence (2011):
Washington: Hudson's Center for Religious Freedom Summary, ss. 8-13 (ca.6s) 
http://www.hudson.org/content/researchattachments/attachment/931/sauditextbooks2011final.pdf

The Clarion Project (2014 - 2015). The Islamic State's (ISIS, ISIL) Magazine
http://www.clarionproject.org/news/islamic-state-isis-isil-propaganda-magazine-dabiq

Vogt, Kari (2007): Hva er islam. Oslo: Universitetsforlaget (41s). Den islamske mystikken ss. 56-58,
Kap. 4: Islamske bevegelser i dag, ss. 92-110,
Kap.5: Politisk Islam, ss. 111-124, Kap.6: Kan islam reformeres, ss. 126-134.

Vogt, Kari (2011): Islam i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss.128-162 (33s)
Oslo: Universitetsforlaget

Vogt, Kari (1995): Shia-islam, kap.9 ss. 180-197 i: Islams hus. Oslo: Cappelen (18s) Kompendium  

White, Jenny B. (2003): Den moderne islamske kvinnen. (2s) i: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning.
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24219  

Qureshi, Fahad (2.okt 2013) Antirasistisk Senter sprer rasisme. Kronikk i: Dagbladet.
http://www.dagbladet.no/2013/10/02/kultur/meninger/hovedkronikk/kronikk/debatt/29565367/
 

DOKUMENTARFILM

A Life Apart: Hassidism In America. 1998. PBS.org, USA. (Bibliotek Remmen)
http://www.pbs.org/alifeapart/

CNN &
http://edition.cnn.com/2015/11/27/europe/belgium-muslim-anti-radicalization-class/

Dagsnytt Atten - TV NRK (18.november 2015) 2. Terrorens gråsoner.
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56111815/18-11-2015#t=1m36s

Dagsnytt Atten - TV NRK (19.november 2015):  Moskeenes ansvar.
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56111915/19-11-2015#t=48m44s

Fatwa on Terrorism: (2013): Tackling Extremism, Promoting Peace. Minhaj-ul-Quran International. Utvalg.
http://www.fatwaonterrorism.com/

Leech, Robb (2014): Min bror, terroristen (My Brother: The Terrorist) (Bibliotek Remmen og Youtube)

Khan, Deeyah (2014): Jihad - hellige krigere. Jihad A Story of the Others
https://tv.nrk.no/program/KMTE30000614/jihad-hellige-krigere

Korrespondenterna. (13.oktober 2015) Män som är kvinnor och kvinnor som är män - transpersoner kämpar för förståelse i alla kulturer.
SVTs uterikesmagasin. Avsnit 2.
http://www.svtplay.se/video/4174305/korrespondenterna/korrespondenterna-avsnitt-2-1?start=auto

MEMRI The Middle East Media Research (1998-2015).
Utvalg
http://www.memri.org/

Minhaj Ungdoms reportasje på NRK (10.juli 2015)
http://www.minhajungdom.no/2015/07/minhaj-ungdoms-reportasje-pa-nrk/

PMW Palestinian Media Watch (1997-2015).
Utvalg
http://www.palwatch.org/

Trugman, Avraham Arieh (2015): Ohr Chadash: New Horizons in Jewish Experience.
Utvalg.
http://thetrugmans.com/category/videos/

TV2 Nyhetene (8.1.2015):Norske politikere mener vi må tåle karikaturene - muslimsk leder rev dem istykker.
http://www.tv2.no/v/871523/

Urix NRK.(17. november 2015). Barn av Kalifatet.
https://tv.nrk.no/serie/urix/NNFA53111715/17-11-2015#t=7m6s

Vår mann i Teheran (Our man in Teheran) (2015). Utvalg
https://tv.nrk.no/serie/vaar-mann-i-teheran

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:50:43