LBLHBO13 Bacheloroppgave (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Mette Røe Nyhus
  • Mette Røe Nyhus
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Progresjonkravene til barnehagelærerutdanningen må være innfridd.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om

  • grunnleggende vitenskapsteori og forskningsmetodikk
  • sentrale yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
  • barnehagelærerprofesjonen i et komplekst og mangfoldig samfunn
  • relevante faglige problemstillinger og faglitteratur innen det selvvalgte temaet


Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter i

  • å formulere og avgrense en problemstilling og undersøke den videre med relevante metoder
  • å dokumentere og formidle eget arbeid og kunnskaper
  • å reflektere kritisk over eget faglig arbeid gjennom drøfting av metodiske og teoretiske spørsmål
  • å skrive en akademisk fagtekst


Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • fordype seg i et avgrenset barnehagefaglig tema
  • videreutvikle sin innsikt i forskningsbasert kunnskap som grunnlag for profesjonsutøvelse og kontinuerlig profesjonell utvikling
  • utvikle og dokumentere ny kunnskap og forståelse for etiske og metodiske aspekt ved forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen

Innhold

Bacheloroppgaven kan bygge på empiriske undersøkelser og på analyser av styringsdokumenter og pedagogiske tekster. Bacheloroppgaven skal være en skriftlig fagtekst, og kan skrive individuelt eller i gruppe (maksimalt tre studenter).

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert gjennom forelesninger, seminarer, veiledning, gruppearbeid og eventuelle undersøkelser i barnehagefeltet.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

5 dagers punktpraksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Utkast til tema og problemstilling for bacheloroppgaven med begrunnelser og faglitteratur
  2. Kurs i vitenskapsteori og metode
  3. Deltakelse i seminar med presentasjon av eget arbeid underveis i semesteret
  4. Gjennomført og bestått praksis
  5. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Undervisningen omfatter seminarer, forelesninger og gruppearbeid. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår 
  6. En veiledning, enten individuelt eller i gruppe

Studenten har mulighet til å rette opp arbeidskrav nr. 1 og nr. 3 en gang ved ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe
Bacheloroppgaven kan leveres individuelt eller i gruppe på maksimalt tre kandidater.
Omfang på individuell bacheloroppgave: 9000 ord (+/- 10 %).
Omfang på bacheloroppgave i gruppe: 10000 ord (+/- 10 %).
Ved besvarelse i gruppe vil kandidatene få en felles karakter.

Karakterregel: A-F.
Én ekstern og én intern sensor.

Ved klage på karakterfastsetting på felles eksamensbesvarelse der det gis én felles karakter (gruppeeksamen), må alle de som er bedømt samlet, samtykke i og skrive under på klagen.
Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20. juni 2016.

Obligatorisk litteratur:
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (red.) (2014): Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen [Oslo] Cappelen Damm akademisk. 978-82-02-43183-9. Antall sider: 140

Dysthe,O., Hertzberg, F. og Løkensgard Hoel, T. (2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdannng. [Kap.8.] Oslo: Abstrakt Forlag. Antall sider: 27 sider.

Løkken, G. & Søbstad, F. (2013): Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 978-82-15-02141-6. Antall sider: 125.

Totalt 300 sider obligatorisk.
I tillegg kommer ca. 700 sider selvvalgt litteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juni 2024 02:52:39