Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Virginia Jean Lockhart-Pedersen
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
LMUENG10217 ENG102 Kultur, samfunn, litteratur i USA og Canada (5-10) (Vår 2018)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som
- masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
- undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
- undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på ENG101.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om læreplanen med vekt på engelsk som både redskaps- og dannelsesfag
- kunnskap om kulturelt mangfold i USA og andre engelskspråklige land
- kunnskap om historiske, geografiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i USA
- kjennskap til et utvalg skjønnlitteratur og verktøy for litterær analyse
- kunnskap om levesett og kulturuttrykk med vekt på tekster for barn og unge
- innsikt i språkstimulerende bruk av analoge og digitale tekster i undervisningen
- kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk (inkl. digitale kilder) og personvern
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan
- bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
- tilpasse undervisnings- og vurderingsformer for å utvikle elevenes tekst- og språkkompetanse
- legge til rette for elevenes utforskning av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land ved bruk av varierte læremidler og multimodale kilder
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barns og unges personlige vekst
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Studentene vil arbeide videre med Kunnskapsløftet med vekt på to av hovedområdene i Læreplan i engelsk: Språklæring og Kultur, samfunn og litteratur, for å kunne se engelsk som både et redskaps- og et dannelsesfag. I didaktikk vil litteratur- og kulturpedagogikk stå sentralt.
Emnet gir en innføring i historiske, geografiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i Nord-Amerika. Undervisningen og diskusjoner vil gi studentene anledning til å delta i en kulturanalyse av både den dominante kulturen og mangfoldet i USA som fellesverdier, tenkemåter og symboler. I tillegg vil studentene lese litteratur fra USA og Canada i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill, dikt og tekster for barn og unge. Det gis en innføring i litterær analyse og hvordan læreren kan vurdere, velge ut og bruke språkstimulerende tekster tilpasset målgruppen. Gjennom emnet arbeider studentene med metoder og analoge og digitale verktøy som tilrettelegger for elevenes utforsking av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land.
Studentene vil også arbeide videre med å utvikle innsikten i normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i seminar- og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
ENG102 har hovedansvar for praksisperioden.
Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % obligatorisk oppmøte
- Et essay knyttet til litteratur (individuelt, skriftlig)
- Deltakelse på profesjonsdager
- En observasjonsoppgave knyttet til kulturkunnskap og didaktikk (individuell, digital og multimodal presentasjon, peer review av medstudenters oppgaver) (jf. Plan for praksis)
- Individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
- Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 5 timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok og Læreplan for engelsk. Både språk og innhold teller.
Karakterregel: A-F.
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 29. oktober 2016.
Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Generelt:
Birketveit, A. & Williams, G. (Red.). (2013). Literature in the English classroom: theory into practice. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 3, 5, 9).
Datesman, M., Crandall, J. & Kearny, E. (2014). American Ways: An Introduction to American Culture. Upper Saddle River NJ: Pearson Education.
Drew, I. & Sørheim, B. (2016). Using technology. In English Teaching Strategies: Methods for English teachers of 10 to 16-year olds. 3.utg. Oslo: Det Norske Samlaget. (s. 204-216)
Dypedahl, M. & Eschenbach, J. (2014). Interkulturell kompetanse i språkundervisningen. I C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 157-167)
Ernst-Slavit, G. & Wenger, K. J. (1998). Using Creative Drama in the Elementary ESL Classroom. TESOL Journal, Summer, 30-33.
Griffith, K. (2013). Writing Essays about Literature. A Guide and Stylesheet. (9th edition). Boston: Heinle.
Guest, M. (2002). A critical 'checkbook' for culture teaching and learning. ELT Journal 56/2 April, 154-161.
Munden, J. (2014). Kap. 14 'Culture and Society' og Kap. 15 'Books, Films and Songs' i Engelsk på mellomtrinnet: A teacher's guide. Oslo: Gyldendal Akademiske. (s. 306-348)
Til oppslag:
Fremmedspråksenterets Læringsressurser: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/ fremmedspraksenteret/larings---ressurser/om-vare-laringsressurser?lang=nor
Et utvalg dikt og noveller, samt film:
Romaner og skuespill:
Dumas, F. (2003). Funny in Farsi. A Memoir of Growing Up Iranian in America. New York: Random House.
Miller, A. Death of a Salesman. [1949] (1998). New York: Penguin.
Salinger, J. D. The Catcher in the Rye. [1945] (2001). Boston, New York & London: Little, Brown & Co.
Walker, A. (1983). The Color Purple. London: Phoenix.
I tillegg skal studentene velge to av de følgende bøkene:
Baum, L. F. The Wonderful Wizard of Oz. [1900] (2000). Singapore: Harper Collins.
Burnett, F. H. The Secret Garden. [1911] (2010). New York: Harper Collins.
Montgomery, L. M. Anne of Green Gables. [1908] (2014). New York: Black & White Classics.
Scieszka, J. & L. Smith. (1992). The Stinky Cheeseman and Other Fairly Stupid Tales. New York & London: Penguin.
Simon, F. (2009). Horrid Henry´s Stinkbomb. Naperville, Ill.: Sourcebooks, Inc. (eller en annen bok fra Horrid Henry-seriene).
Strong, J. (2007). My Granny´s Great Escape. London: Puffin Books.
White, E. B. Charlotte´s Web. [1952] (1980). New York: Harper Collins. eller
Stuart Little. [1945] (1973). New York: Harper Collins.
Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).
Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen regnes også som pensum.