SFB50206 Innføring i økonomi og organisasjonsteori (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Ulrich Heuberger
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester


1. semester (høst).

Innhold


Grunnleggende begreper fra samfunns- og bedriftsøkonomi og fra organisasjonsteori (marked, inflasjon, rente, lønnsomhet, kalkyler, regnskap, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur) belyses, differensieres og settes i sammenheng. Begrepene hentes fra en konkret problemstilling, for eksempel fra avisartikler, radio- eller fjernsynsmeldinger med mer.

Undervisnings- og læringsformer


Emnet gjennomføres ved forelesninger, gruppearbeid, drøftingsseminarer med mer. Enkelte (under-) begreper bearbeides selvstendig av studentene, og presenteres/diskuteres i plenum. Undervisningsspråk er norsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


Studentene må ha levert og fått godkjent en skriftlig innleveringsoppgave til fastsatt frist.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen


4 timers skriftlig eksamen. Karakterskala A-F. Ingen hjelpemidler til eksamen.

Litteratur

Ytterhus, Bjarne E (2001). Samfunnsstyring og økonomisk politikk. Oslo: Cappelen.
Jacobsen, Dag I & Jan Thorsvik (2002, el. siste utg.). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:53:49