Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SFB50608 Digital kommunikasjon og kommunikasjonsteori (Høst 2009)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

Bachelorstuidet i internasjonal kommunikasjon: 1. semester (høst).

Innhold

  • Innføring i sentrale begreper og grunnleggende kategorier i kommunikasjon, genrer, tekster og nettsider
  • Innføring i rammebetingelser for kommunikasjon med vekt på kommunikasjon i organisasjoner og næringsliv i ulike kulturelle sammenhenger.
  • Innføring i bruk av digitale kommunikasjonsteknikker og IKT-verktøy, f.eks. oppstartrutiner, datasikkerhet, bruk av dataprogrammer, utvikle et nettsted, bruke blogg osv.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, caseøvelser, gruppearbeid og individuelle IKT-oppgaver. Undervisningsspråk er norsk.
Det forutsettes aktiv deltakelse av studentene i timene i forbindelse med regelmessig oppgaveløsning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To godkjente muntlige presentasjoner
  • To skriftlige innlveringer til fastsatte frister
  • Ett individuelt digitalt prosjekt, inklusiv en skriftlig rapport

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fire timer. Karakterskala A - F. Ingen hjelpemidler.

Litteratur

Jan Svennevig (2009): Språklig samhandling. Innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. Cappelen.
Nina Furu (2006): Webkommunikasjon. Ij-forlaget/Høyskoleforlaget.
Kompendier (siste utgave), tilrettelagt av A. Avias og J. Eschenbach.


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 02:55:34