Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SFB50608 Digital kommunikasjon og kommunikasjonsteori (Høst 2009)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
Bachelorstuidet i internasjonal kommunikasjon: 1. semester (høst).
Innhold
- Innføring i sentrale begreper og grunnleggende kategorier i kommunikasjon, genrer, tekster og nettsider
- Innføring i rammebetingelser for kommunikasjon med vekt på kommunikasjon i organisasjoner og næringsliv i ulike kulturelle sammenhenger.
- Innføring i bruk av digitale kommunikasjonsteknikker og IKT-verktøy, f.eks. oppstartrutiner, datasikkerhet, bruk av dataprogrammer, utvikle et nettsted, bruke blogg osv.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, caseøvelser, gruppearbeid og individuelle IKT-oppgaver. Undervisningsspråk er norsk.
Det forutsettes aktiv deltakelse av studentene i timene i forbindelse med regelmessig oppgaveløsning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To godkjente muntlige presentasjoner
- To skriftlige innlveringer til fastsatte frister
- Ett individuelt digitalt prosjekt, inklusiv en skriftlig rapport
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, fire timer. Karakterskala A - F. Ingen hjelpemidler.
Litteratur
Jan Svennevig (2009): Språklig samhandling. Innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. Cappelen.
Nina Furu (2006): Webkommunikasjon. Ij-forlaget/Høyskoleforlaget.
Kompendier (siste utgave), tilrettelagt av A. Avias og J. Eschenbach.