Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

SFB52209 Informasjon og samfunnskontakt (Høst 2011)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ved avsluttet emne vil studentene ha tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen og medias betydning for organisasjoner. Studentenes kommunikative ferdigheter både på norsk og engelsk er blitt trent og videreutviklet i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. Studentene har fått innblikk i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte, internasjonalt rettede bedrifter og organisasjoner. Studentene vil ha utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.

Innhold

  • Informasjon og samfunnskontakt: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, osv.
  • Etiske perspektiver
  • Retorikk og retorisk analyse
  • De forskjellige tekstsjangrene
  • Journalistisk skriving, nettskriving
  • Sosiale medier

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet,  studentene forbereder og presenterer emner og problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert. Emnet gjennomføres både på norsk og engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Fem innleveringer (to studenter kan arbeide sammen) av tekster på både norsk og engelsk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to tekster/oppgaver. Tekstsjanger og andre tekstdata oppgis av foreleser. Strategi skal oppgis for hver tekst. En av tekstene skal være skrevet på engelsk og en på norsk.

Karakter på skala A - F.

Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.

Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdater 29.04.2011. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

  • Bonvik, Øystein (2010). Virksomhetens stemme. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Ihlen, Øyvind & Per Robstad (2004). Informasjon og samfunnskontakt - perspektiver og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Hellum, Bjørg (2011). Innføring i multimodal og retorisk analyse.
  • Forelesninger.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:55:38