SFS40103 Ledelse (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tom Bjørge Gundersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse, alternativ til emnet Utdanningsledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen forkunnskaper utenom studiets gjeldende opptakskrav.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne er studentene:

  • i stand til å redegjøre for forskjellene mellom egenskapsforklaringer, relasjonelle forklaringsmåter og strukturelle eller kontekstuelle forklaringsmåter
  • i stand til å forstå forholdet mellom begrepene effektivitet, rasjonalitet og legitimitet og hvilken betydning disse begrepene har for organisasjonens interne og eksterne relasjoner
  • i stand til å lokalisere forutsetningene for teambygging i en organisasjon
  • i stand til å forstå det vanskelige samarbeidet, særlig på tvers av organisasjoner

Etter gjennomført emne kan studentene:

  • anvende ulike analytiske perspektiver på samhandling i organisasjoner
  • forstå tidsbegrepet som sosialt og historisk bestemt og hvilken betydning det dermed har for vår måte å erfare på
  • gjøre rede for hva delegering er, og hvilken rolle delegering kan spille i utviklingen av organisasjoner
  • redegjøre for hva kommunikasjon er
  • gjøre rede for de deler av lov-, regel- og avtaleverket som direkte har betydning for arbeids- og arbeidsmiljøforholdene
  • forstå de mekanismer som virker i en gruppedynamisk prosess, og som ledere vite hvordan man skal kunne styre denne
  • gjøre rede for hovedperspektivene innenfor feltet organisasjon og kjønn
  • gjøre rede for ulike organisasjonsmodeller og de historiske betingelser for fremveksten av disse
  • gjøre rede for arbeidslivsrelasjoner i et historisk perspektiv

Etter gjennomført emne har studentene:

  • en bred forståelse av fenomenene makt, autoritet og innflytelse og hvordan disse kan lokaliseres i arbeidslivet

Innhold

Det legges vekt på

  • å plassere temaet ledelse innenfor et organisasjonsteoretisk og organisasjonsanalytisk rammeverk. Ledelse utøves i situasjoner og organisasjoner der endringer i og press fra omgivelsene får stadig større føringer for utøvelsen av ledelse. Slike endringer og press, blant annet økte krav til kostnadseffektivitet, setter også press på organisasjonens interne strukturer og prosesser. Krav til omorganisering og omstillinger øker behovet for kompetanse i samhandling generelt, med særlig vekt på krav til forståelse av kommunikasjon og dermed kommunikative ferdigheter, konflikters årsaker, dynamikk og løsninger.
  • å presentere ulike perspektiver på organisasjoner og hendelser i organisasjoner. Eksempelvis vil perspektiver presenteres kronologisk etter inndelingen modernistiske, symbolsk-fortolkende og postmodernistiske, men også tematisk etter inndelingen strukturelle, menneskelige relasjoner (HR), politiske og symbolske.
  • å belyse endringer i organisasjonsdesign og hvordan disse er historisk betinget. Videre legges det vekt på å belyse sammenhengen mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser.
  • å utvikle ferdigheter til å analysere makt- og autoritetsforhold i organisasjoner, slik at man blir bevisst hvilke ulike kilder til makt som finnes og hvordan man kan påvirke organisasjonen i ønsket retning ved å utnytte samspillet mellom ulike påvirkningskilder. Analyse av tid som sosialt fenomen, delegering og myndiggjøring (empowerment) gir grunnlag for utvikling av analytiske ferdigheter og endring av praksis i egen organisasjon.
  • organisasjonens mikroprosesser, det vil si den nære og hverdagslige samhandlingen mellom organisasjonsmedlemmene, i og mellom grupper, på tvers av avdelinger/etater og organisasjoner. Temaet består derfor av ulike sosiologiske og sosialpsykologiske handlingsteorier som det teoretiske grunnlag.
  • å utvikle praktiske ferdigheter på basis av teoretiske innsikter og tidligere erfaringer. Konflikt, forhandling og teambygging er eksempler på områder hvor utvikling av praktiske ferdigheter skjer i lys av utvidete perspektiver på årsaker, funksjoner, hensikter og hvordan vi mennesker sosialt konstruerer vår virkelighet.
  • å få frem forskjellen mellom begrepene kjønn og genus og hvilken betydning disse forskjellene har i studiet av kjønnsrelaterte problemstillinger. Det legges blant annet vekt på å få frem sammenhengen mellom kjønn, makt og organisasjon.

Undervisnings- og læringsformer


Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenums­diskusjoner. Tematisk innhold og behandlingsmåte vil, der det er mulig, bli fastlagt i samarbeid med deltakerne, og så langt som mulig ta utgangspunkt i de problemstillingene som deltakerne møter i sitt daglige arbeid.

Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene.

Et bærende element i dette emnet utgjøres av et større prosjektarbeid tilsvarende omfang på 15 studiepoeng. Prosjektet bør ha tilknytning til og være til nytte for studentenes eget arbeidsområde og organisasjon. Temaet skal fortrinnsvis fastsettes i samarbeid med arbeidsgiver. Besvarelsen må imidlertid ha tilstrekkelig bredde i forhold til det som er hovedsiktemålet med programmet. Blant annet bør man kunne vise hvordan faglig utvikling kan bidra til en mer effektiv problemløs­ning. Prosjektarbeidet kan enten gjøres individuelt eller i samarbeid med flere.

Det vil bli avsatt tid til diskusjon av prosjektarbeid under samlingene. Individuell veiledning fra lærerstaben vil bli gitt under gjennomføringen av prosjektarbeidet, men utenfor samlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innen tredje samling skal det leveres forslag til problemstilling, mulige teoretiske perspektiver, metode og tidsplan for prosjektoppgaven.
  • Innen fjerde samling skal det leveres et presisert forslag til problemstilling samt forslag til intervjuguide og/eller spørreskjema.
  • Innen femte samling skal det foreligge et førsteutkast til metodekapittel.
  • Innen sjette samling skal all datainnsamling være gjennomført.

Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før studenten kan fortsette med prosjektoppgaven, og fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering: Skriftlig prosjektoppgave og muntlig eksamen.

 

Kandidatene vurderes ved en skriftlig prosjektoppgave, individuell eller i gruppe på to, samt en individuell muntlig eksamen av ca 30 minutters varighet.

 

For å kunne gå opp til muntlig eksamen, må prosjektoppgaven være bestått. Det gis en samlet helhetlig karakter for prosjektoppgaven og muntlig eksamen. Det benyttes karakterregel A - F.

 

Ved ny og utsatt eksamen må begge eksamensdeler gjennomføres på nytt. Når to kandidater har levert gruppeoppgave, kan enten gruppen levere ny oppgave, eller kandidatene kan etablere nye grupper og levere nye oppgaver, eller kandidatene kan levere individuelle nye oppgaver.

Dersom en kandidat ønsker å forbedre sin karakter, følges de samme reglene som ved ny og utsatt eksamen i avsnittet ovenfor. 

Ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen, jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18, pkt 4. Ved klage på sensur på gruppeoppgave, må begge medlemmene i gruppen undertegne klagen. Resultatet av klagesensuren gjelder for begge.

Det gjøres oppmerksom på at kandidaten i disse tilfellene ikke har rett til veiledning.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering. Resultatene behandles i lærergruppen og i avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering.

Litteratur

Pensum utgjøres av både litteratur og forelesninger. Størrelsen på det skriftlige pensum i Ledelse er fastsatt til ca. 2000 sider. Pensumlitteraturen er forsøksvis inndelt i fire områder. Et som er generelt, et metodeområde spesielt knyttet til prosjektarbeidet, men også mer generelt til ledelse, mens de to andre områdene refererer til de temaer som i hovedsak tas opp henholdsvis vår og høst. Denne inndelingen må ikke oppfattes for bokstavelig, da temaer og emneområder går over i hverandre.

Det er fornuftig å få en oversikt over pensum før du begynner å gå i dybden på spesifikke områder. Dette kan du best gjøre ved å skumlese litteraturen, gå gjennom forord, innholdsfortegnelser, oppsummeringer og eventuelle sammendrag. På denne måten blir du fortere fortrolig med hva dette studiet handler om.

Vi anbefaler at du begynner med den første boken nedenfor, Bolman og Deal, en bok som må oppfattes som studiets "grunnbok".

Sett deg også inn i metodelitteraturen tidlig, med tanke på utviklingen av eget prosjekt. Her anbefaler vi Dag Ingvar Jacobsen: Hvordan gjennomføre undersøkelser?

Vi tar alltid forbehold om endringer i pensum, men for høsten ligger dette nå fast.

Den aktuelle litteraturen vil være å få hos Index Bokhandel i høgskolesenteret på Remmen, Køhn Libris eller H. Andersen Libris i Halden, eventuelt hos din lokale bokhandler eller i en nettbokhandel.

Generelt:

Bolman, Lee G. og Deal, Terrence E.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Gyldendal Akademisk 4. utg. 2009, alternativt. 3. utg. 2004 515 sider

Anbefalt litteratur:

Strand, Torodd: Ledelse, organisasjon og kultur. Fagbokforlaget, Bergen 2006, del I og III 373 sider

Hatch, Mary Jo: Organisasjonsteori: Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt forlag 2001 400 sider

Scott, W. Richard: Organizations: Rational, Natural and Open Systems New Jersey: Prentice Hall 2003 5. utg. 370 sider

Metode:

Jacobsen, Dag Ingvar: Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Høyskoleforlaget 2005 400 sider

For de som ønsker mer om det kvalitative intervjuet, anbefales:

Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend: Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal Akademisk 2009 (344 sider)

Ryen, Anne: Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Fagbokforlaget 2002 (282 sider)

Repstad, Pål: Mellom nærhet og distanse. Universitetsforlaget 2007 (160 sider)

Høst:

I kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse, som er å få kjøpt i høgskolens bokhandel Index, finner du de tre første artiklene (*)(+ tre artikler for våren, se nedenfor):

*Røvik, Kjell Arne: "Institusjonaliserte organisasjonsoppskrifter", kap.1 i Røvik, Kjell Arne: Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Fagbokforlaget 1998 17 sider. Kopisamling 1

*Flaa m.fl.: "Organisasjoners målsetting", kap.7 i Flaa m.fl.: Innføring i organisasjonsteori. Universitetsforlaget 1995 16 sider. Kopisamling 1

*Gundersen, Tom Bjørge "Fra egenart til styringsform", kap. 1 i Björk og Bjørkquist (red.): Mellom plikt og rett – tanker om og arbeid med Kvalitetsreformen ved Avdeling for samfunnsfag og fremmedspråk. Høgskolen i Østfold 2003 22 sider. Kopisamling 1

Ry Nielsen J.C. Ry, Morten Anderledes tanker om Leavitt – en klassiker i ny belysning. Nyt fra Samfundsvidenskaberne. København 2002-09-20 39 sider

Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring.Alle kapitler unntatt 5 og 9. Oslo Gyldendal Akademisk 2004. 260 sider

Anbefalt litteratur:

Lysgaard, Sverre: Arbeiderkollektivet. Universitetsforlaget 3. utgave 2001 318 sider

Vår:

Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia og Linghag, Sophie: Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön. Studentlitteratur 2001 226 sider

Holst, Cathrine: Hva er feminisme. Universitetsforlaget 2009 160 sider

Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring.Kap. 5 og 9. Oslo Gyldendal Akademisk 2004. 60 sider

Anbefalt litteratur:

Bean, Ron: Comparative Industrial Relations. An introduction to Cross-national Perspectives. Routledge, London & New York 1994/95 261 sider

Heiret, Jan et al.: Arbeidsliv, historie, samfunn. Norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv.Fagbokforlaget 2003, kap. 3 og 4.

Repstad, Pål: Dugnadsånd og forsvarsverker. Universitetsforlaget 2004 Utvalgte deler: Kapittel 1-4, 8 155 sider

Wadel, Cato og Carl Cato Wadel: Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon. av virkeligheten. 3. utg. Kristiansand. Høyskoleforlaget 2007 156 sider

Bøhn, Henrik og Dypedahl, Magne: Veien til interkulturell kompetanse. Fagbokforlaget 2009 166 sider

All litteratur nedenfor er å få kjøpt i høgskolens bokhandel Index. Stiengs og Haalands foreligger som egne trykk:

Stieng, Gunn Helen: Mellomlederen - administrator eller kollega? Norsk voksenpedagogisk forskningsinstitutt. 1990 74 sider

Haaland, Frode Hübertz: Ledelse: Gary A. Yukls "multiple-linkage-teori om ledelse i organisasjoner. De Gode Hjelperne, Oslo 2010. 40 sider

I kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse, som er å få kjøpt i høgskolens bokhandel Index, finner du også de tre nedenforstående artiklene, (*):

*Schou Andreassen, Kjell og Wadel, Cato:"Ledelse som teamarbeid og teamoppbygging", kap. 2 i Andreassen/Wadel: Ledelse, teamarbeid og teamutvikling. 1990 SEEK A/S Flekkefjord 14 sider

*Kormanski, Ed.D. og Mozenter, Andrew: "A new model of teambuilding", i The 1987 Annual: Developing Human Resources.  J.W.Pfeiffer, Editor University Associates 1987 12 sider

*Kihle, Svein M.: "Helsefarlig lederskap", i Stig Lundberg (red.):Personalledelse. Bedriftsøkonomens Forlag 1991 14 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:55:04