SFTG512110 Å bli tysklærer: Spesialisering kultur og samfunn (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Peter Langemeyer
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Tysk 2 for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Undervisningssemester

Høstsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studentene har kunnskaper om enkelte viktige historiske hendelser, samfunns­strukturer, institusjoner og geografi i tysktalende land og har utdypet sine kunnskaper om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og tradisjoner. De har kunnskap om tekst som kulturuttrykk og kjennskap til språklige særtrekk i tysktalende land. Studentene har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder knyttet til undervisning i tyskspråklig kultur og samfunn.

Ferdigheter
Studentene kan på tysk gjøre rede for og sammenlikne sentrale trekk ved tysktalende lands kultur og samfunn med tilsvarende i norsk kultur og legge til rette for at elevene kan utforske kulturen i tysktalende land sett i relasjon til deres egen. De har også økt sine aktive ferdigheter i tysk, både skriftlig og muntlig, ved siden av ferdigheter i å forstå tyskspråklige tekster av ulik art. Studentene kan bruke ressurser av ulik art for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse
Studentene er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til (inter)kulturelle og samfunnsmessige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier. De kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.

Innhold

I emnet tas det opp kulturelle og samfunnsmessige aspekter ved tysktalende land med utgangspunkt i aktuelle læringsressurser. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis som seminar der tyskdidaktikk og tyskundervisning tematiseres og øves ut fra konkrete undervisningssituasjoner - enten i form av tenkte «cases» eller med utgangspunkt i den tyskundervisningen studentene gjennomfører i praksisperioden(e). Prosjektarbeid rettes mot produksjon av læringsressurser gjennom bruk av digitale verktøy som åpner for samarbeidsformer. I arbeidet med litterære og andre autentiske tekster legges vekt på produksjons- og handlingsbasert litteraturundervisning.

Praksis

10 dager på høsten. Praksis administreres i samarbeid med Avdeling for lærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen

Eksamen

Mappevurdering og muntlig eksamen

Individuell mappe som dokumenterer studentenes aktivitet i emnet. I mappa vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter), evt. i gruppe, omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentenes muntlige kommunikasjonsferdighet. Hvis muntlig eksamen foregår som gruppesamtale, gis det likevel individuell karakter. Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering

Resultatene behandles av

- lærergruppe
- studieleder
-- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Europeisk språkperm (utgitt av Utdanningsdirektoratet, Oslo)

Læreplan for grunnskolen, Utdanningsdirektoratet, www.utdanningsdirektoratet.no 

Dauvillier, Christa/Lévy-Hillerich, Dorothea (unter Mitarb. von Herrad Meese): Spiele im Deutschunterricht. Berlin [u.a.]: Langenscheidt, 2004.

Sevje, Grete: Fremmedspråk er gøy! Metodebok for lærere. Fremmedspråk nivå 1. [Oslo]: PEDLEX norsk skoleinformasjon, 2007.

Skarðhamar, Anne-Kari: Kunsten å lese skjønnlitteratur. Om lesestimulering og lesekompetanse. Oslo: Universitetsforl., 2005

Vestli, Elin Nesje: Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningenFokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen: Halden (2008). http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor

SCHMID, Gerhard Friedrich: Kleine Deutschlandkunde. Ein erdkundlicher Überblick. Stuttgart 1996 el. senere.

MÜLLER, Helmut M.: Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Leipzig 2004 (eller annen utgave).

Det lages et kompendium med ytterligere fagdidaktiske tekster som kan kjøpes ved Index bokhandel (HiØ) i begynnelsen av semestret. Kompendiet vil også være tilgjengelig elektronisk.

Studentene skal lese i tillegg et utvalg av litterære tekster (endelig pensumliste kunngjøres senest ved semesterstart).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:55:06