SFB51009 Virksomhetskommunikasjon I (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Eva Lambertsson Björk
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.
Valgfritt emne i bachelorstudiet i informasjonssystemer. 

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 1. semester (høst).
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon: 5. semester (høst).
Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Studentene har kunnskaper om kommunikasjonsstrategier og konvensjoner for formverk og stil.
De har innsikt i hvordan det engelske språket er oppbygd og i sammenhengen mellom grammatisk struktur og kommunikativ funksjon.

FERDIGHETER

Studentene har gode ferdigheter i skriftlig og muntlig engelsk.
I den muntlige delen av emnet har de utviklet ferdigheter som er relevante for arbeidslivet, så som høflig samtale, telefonsamtaler og muntlige presentasjoner.
I den skriftlige delen har studentene utviklet evnen til å uttrykke seg klart og effektivt.

GENERELL KOMPETANSE

Studentene har god generell kommunikasjonskompetanse og har utviklet sin sosiale kompetanse.

Innhold

I den muntlige delen av emnet legges det vekt på ferdighetstrening i tillegg til at studentene vil få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon, blant annet informative og 'selgende' presentasjoner. Siden det er viktig å sette virksomhetskommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. I gruppetimene vil studentene øve mye på å presentere. En del av tiden vil også bli benyttet til casestudier og diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for skriftlig engelsk og i relevant terminologi. Studentene vil også få en innføring i generell tekstproduksjon og språklige strukturer (inkludert enkel syntaktisk analyse). Viktige stikkord er tekststruktur, koherens, stilnivå og hensynet til leseren. Studentene vil også få innføring i kritisk bruk av kilder og i referanseteknikk.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To muntlige presentasjoner
  • Det forutsettes minst 80% fremmøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappevurdering og muntlig eksamen.
Eksamen består av en mappe med en skriftlig individuell innleveringsoppgave og en individuell, muntlig eksamen (ca. 25 minutter). Ingen hjelpemidler til muntlig eksamen.

Både skriftlig og muntlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet. Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med inntil to trinn på karakterskalen A - F.  Kandidaten får anledning til å levere forbedret utgave ved ny eksamen.

Ved forbedring av karakter kan kandidaten levere forbedret utgave av den skriftlige oppgaven samt gå opp til ny muntlig eksamen.

Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen, jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18, pkt 4.'

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Locker, K. & S. Kaczmarek (2010). Business Communication: Building Critical Skills. 5th ed. . Boston : McGraw-Hill Irwin.
Elton, B. (2002). Dead Famous. London: Black Swan.

Alt materiale som blir lagt ut på læringsplattformen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:55:18