Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Frode Lundemo
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
SFT40510 Tysk: Språk, språkundervisning og IKT (Vår 2013)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er del av tysk påbyggingsstudium (90-poengsenheten). Det kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
Tysk påbyggingsstudium: 4. semester (vår).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studentene har kjennskap til ulike innfallsporter til tyskundervisning i dagens skole og kunnskap om utvikling og bruk av ulike læringsressurser, framfor alt digitale.
Ferdigheter
Studentene har forbedret sin forståelse av skriftlige og muntlige tyskspråklige tekster (tekstforståelse) og økt sin aktive språkferdighet, slik at de skriver og snakker korrekt tysk. De kan utvikle digitale læringsressurser og bruke digitale verktøy aktivt i tyskundervisning.
Generell kompetanse
Studentene har gjennom innsikt i teoretiske og praktiske aspekter et reflektert forhold til IKT i språklæring og er dermed i stand til å utvikle egne IKT-konsept for undervisningsbruk.
Innhold
Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og idéer diskuteres. Eksempler på bruk av digitale verktøy i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og praktisk arbeid. I den grad aktive tysklærere deltar, vil det bli invitert til erfaringsutveksling. Øvelse i å skrive tyskspråklige tekster vil i hovedsak gå ut på at studentene deltar aktivt på et sosialt nettsted og bl. a. bruker blogg som et prosess- og refleksjonsverktøy i arbeidet med emnet. I tillegg kommer muntlige og skriftlige presentasjoner av prosjektarbeidet underveis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning er organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen.
Eksamen
Prosjektarbeid og muntlig eksamen
Prosjektarbeid:
Det gjennomføres et prosjektarbeid innenfor tyskdidaktikk/IKT, individuelt eller som gruppeprosjekt (valgfritt).
Muntlig eksamen, 25-30 minutter:
Studentene presenterer prosjektet (ca. 10 minutter). Det gjennomføres deretter en (gruppe)samtale om prosjektet og eventuelle andre temaer fra emnet. I tillegg til faglig innhold vurderes muntlig språkferdighet og presentasjonsteknikk.
Det settes en samlet helhetlig karakter i emnet. Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med en hel karakter opp eller ned. Studentene får individuelle karakterer. Karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Undervisningsressurser gjøres tilgjengelige på emnets internettsider.