SFE10210 Engelsk: Språk og kommunikasjon (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Hanne Merethe Viken
  • Daniel Lees Fryer
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk årsstudium og kan inngå i valgfri del på 60 studiepoeng i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

1. semester: Høst

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Etter fullført emne skal kandidaten:

- ha kunnskap om interkulturell kompetanse og interkulturell kommunikasjon
- ha kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- ha kunnskap om engelsk som verdensspråk
- ha kunnskap om interkulturell læring
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

Ferdigheter
Etter fullført emne skal kandidaten:

- ha forbedret sin skriftlige og muntlige språkferdighet og sjangerbevissthet

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal kandidaten:

- kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonsteknikker. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk og intonasjon, med vekt på praktiske ferdigheter. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning. Det vil også bli gitt en innføring i interkulturell kommunikasjon med fokus på begrepet interkulturell kompetanse. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler, stilnivå og varianter av engelsk. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt i språklaboratorium. Læringsplattform (Fronter) brukes til distribusjon av informasjon.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

En muntlig presentasjon gjennomført til fastsatt tid.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering og muntlig eksamen

  • Mappen består av tre skriftlige arbeider som skal leveres til fastsatt frist.
  • Muntlig eksamen varer ca 25 minutter og kan justere skriftlig karakter med inntil to karakterer opp eller ned. 

Karakterene gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er dårligst beståtte karakter og F er ikke bestått. Muntlig eksamen vil bli vurdert av minst to sensorer, enten én intern og én ekstern eller to interne.

Mappevurdering må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Både mappen og muntlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter for emnet.

Ved ny eksamen må begge eksamenskomponenter gjennomføres på nytt.

Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby studieprogrammer av høy kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i lærergruppe, studieleder og avdelingens studiekvalitetsutvalg.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer av litteraturlisten før studiestart.

  • Bøhn, H. et al. (2011). Language and Communication.Kompendium (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Ali, M. (2003), Brick Lane
  • Dypedahl, M., H. Hasselgård og B. Løken. (2012). Introducing English Grammar. Second edition. Fagbokforlaget
  • Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. 17th Ed. Cambridge UP.
  • Nilsen, T.S. (2010). English Pronunciation an Intonation. 3rd ed. Universitetsforlaget.
  • Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.   

I tillegg vil relevant stoff bli delt ut i løpet av emnet. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:55:40