SFB51109 Virksomhetskommunikasjon II (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Eva Lambertsson Björk
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi-administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.
Videreføringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra emnet Virksomhetskommunikasjon I  (10 stp).

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i økonomi-administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon: 6. semester (vår).
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, videreføringsemne: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Gjennom den muntlige delen av emnet har studentene  gode kunnskaper om forhandlingsteori og forhandlingsterminologi. Videre vil ordforråd og kommunikasjonskunnskaper ha blitt forbedret gjennom lesing, diskusjon og presentasjoner.
Gjennom den skriftlige delen av emnet  har studentene tilegnet seg teoretisk innsikt  i å skrive tekster i profesjonelle sammenhenger.

FERDIGHETER
Studentene har gode praktiske ferdigheter i å skrive tekster i profesjonelle sammenhenger.
De er i stand til å føre forhandlinger på engelsk.

GENERELL KOMPETANSE
Studentene har økt sin kommunikasjonskompetanse og sin generelle sosiale kompetanse. 

Innhold

Den muntlige delen av emnet dekker forhandlingsstrategi og -teknikk, lesing av litteratur, og diskusjoner. Arbeidet består blant annet av casestudier og øvinger i å forhandle.

Den skriftlige delen av emnet dekker forretningstekster som rapporter, e-post, memoranda, CV og jobbsøknader. Undervisningen legger også vekt på bruken av tjenlige kommunikasjonsstrategier samt relevante strukturer, konvensjoner og terminologi.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- En forhandling
- En skriftlig innlevering som skal leveres til fastsatt frist i løpet av semesteret
- Det forutsettes minst 80 % frammøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell semesteroppgave (omfang: 7-10 sider) og muntlig eksamen (ca. 25 minutter).
Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med to trinn på karakterskala A - F. Både semesteroppgave og muntlig eksamen må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Ingen hjelpemidler tillatt til muntlig eksamen.

Ved ikke bestått skriftig semesteroppgave får kandidaten anledning til å levere forbedret utgave ved ny eksamen.

Ved forbedring av karakter kan kandidaten levere forbedret utgave av semesteroppgaven samt gå opp til ny muntlig eksamen.

Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen, jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18, pkt 4.'

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer innen semesterstart.

Locker, K. & S. Kaczmarek (2010). Business Communication: Building Critical Skills. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Fisher, R., W. Ury & B. Patton (1997). Getting to Yes. Negotiating an Agreement without Giving In. London: Arrow. 
En roman. Tittel oppgis ved semesterstart. 

Alt materiale som legges ut på læringsplattform

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:55:50