SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
  • bachelorstudiet i regnskap og revisjon
  • bedriftsøkonomi, årsstudium
  • bachelorstudium i informasjonssystemer

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen, men emnet inneholder temaer som også berøres i emnene Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
  • Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har etter fullført emne tilegnet seg:
- kunnskap om sentrale begreper, metoder og teorier som brukes i forbindelse med strategi- og markedsføringsbeslutninger i bedrifter og organisasjoner
- relevant forskningsbasert kunnskap om atferd av individer og grupper i ulike markeder

Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende tilegnet kunnskap på praktiske problemstillinger i strategi og markedsføring
- forstå økonominyheter i fagområdet
- analysere praktiske strategi- og markedsføringsproblemstillinger fra flere interessenters synspunkt

Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- arbeide selvstendig og samarbeide med andre på faglige problemstillinger
- drøfte konstruktivt faglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- selv oppdatere sin egen kunnskapsbase
- reflektere om organisasjoners etiske dilemmaer og samfunnsansvar

Innhold

  • Strategi og strategiprosesser
  • Markedsplan og SWOT-analyse
  • Forbrukeratferd
  • Markedskommunikasjon
  • Prisstrategier
  • Distribusjon
  • Markedsundersøkelser
  • Etikk og samfunnsansvar.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, arbeid med oppgaver i grupper.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Multiple choice med pensumtest på Fronter
  2. En gruppebasert innleveringsoppgave.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell 4 timers eksamen
Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.
Karakterskala: A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom midtsemesterevaluering.

Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 27. april 2015.

Kotler, Philip. 2005. Markedsføringsledelse. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205315822. Utvalgte kapitler, ca. 450 s.

Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan (red.) (2014): Strategi. Bergen: Fagbokforlaget.255 s.

Sværi, Sander (2005) Holdninger og atferd i reiselivet. I: Perspektiver på markedsføring av reiseliv Fagbokforlaget 2005 ISBN 8245002496. s. 101-122  Publiseres på Fronter

Pensum omfatter også forelesningsmateriale som publiseres på Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:55:55