SFE10215 Engelsk: Språk og kommunikasjon (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Daniel Lees Fryer
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk årsstudium og kan inngå i valgfri del på 60 studiepoeng i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

1. semester: Høst

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten har:

- kunnskap om interkulturell kompetanse og interkulturell kommunikasjon
- kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- kunnskap om engelsk som verdensspråk
- kunnskap om interkulturell kommunikasjon
- kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

Ferdigheter
Studenten har:

- forbedret sin skriftlige og muntlige språkferdighet og sjangerbevissthet

Generell kompetanse
Studenten kan:

- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonsteknikker. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk og intonasjon, med vekt på praktiske ferdigheter, og en innføring i språkets grammatiske struktur. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning.
Det vil også bli gitt kunnskap om interkulturell kommunikasjon i sammenheng med behandling av engelsk som verdensspråk.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler, stilnivå og varianter av engelsk. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt i språklaboratorium. Læringsplattform (Fronter) brukes til distribusjon av informasjon.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

En muntlig presentasjon gjennomført til fastsatt tid.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

 Individuell muntlig eksamen

  • Individuell muntlig eksamen varer ca. 30 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt. 

Karakteren gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er dårligst beståtte karakter og F er ikke bestått. Muntlig eksamen vil bli vurdert av minst to sensorer, enten én intern og én ekstern eller to interne.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby studieprogrammer av høy kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i lærergruppe, studieleder og avdelingens studiekvalitetsutvalg.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer av litteraturlisten før studiestart.

  • Bøhn, H. et al. (2011). Language and Communication.Kompendium (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Ali, M. (2003), Brick Lane
  • Dypedahl, M., H. Hasselgård og B. Løken. (2012). Introducing English Grammar. Second edition. Fagbokforlaget
  • Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. 17th Ed. Cambridge UP.
  • Nilsen, T.S. (2010). English Pronunciation an Intonation. 3rd ed. Universitetsforlaget.
  • Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.   

I tillegg vil relevant stoff bli delt ut i løpet av emnet. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:56:02