SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
  • bachelorstudiet i regnskap og revisjon
  • bedriftsøkonomi, årsstudium
  • bachelorstudium i informasjonssystemer

For studenter med oppstart høsten 2016 og senere må emnet være fullført og bestått for å starte på profilering i tredje studieår.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen, men emnet inneholder temaer som også berøres i emnene Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
  • Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har etter fullført emne tilegnet seg:
- kunnskap om sentrale begreper, metoder og teorier som brukes i forbindelse med strategi- og markedsføringsbeslutninger i bedrifter og organisasjoner
- relevant forskningsbasert kunnskap om atferd av individer og grupper i ulike markeder

Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende tilegnet kunnskap på praktiske problemstillinger i strategi og markedsføring
- forstå økonominyheter i fagområdet
- analysere praktiske strategi- og markedsføringsproblemstillinger fra flere interessenters synspunkt

Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- arbeide selvstendig og samarbeide med andre på faglige problemstillinger
- drøfte konstruktivt faglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- selv oppdatere sin egen kunnskapsbase
- reflektere om organisasjoners etiske dilemmaer og samfunnsansvar

Innhold

  • Strategi og strategiprosesser
  • Markedsplan og SWOT-analyse
  • Forbrukeratferd
  • Markedskommunikasjon
  • Prisstrategier
  • Distribusjon
  • Markedsundersøkelser
  • Etikk og samfunnsansvar.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, arbeid med oppgaver i grupper.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Multiple choice med pensumtest på Fronter
  2. En gruppebasert innleveringsoppgave.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell 4 timers eksamen
Tillatte hjelpemidler: Godkjent kalkulator.
Karakterskala: A - F.

Oppdatert oversikt over tillatte hjelpemidler vil være tilgjengelig i Studentweb før eksamen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 19.08.2016. Det kan komme endringer før semesterstart.

Kotler, Philip. 2005. Markedsføringsledelse. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205315822, 450 s.

Sværi, Sander (2005) Holdninger og atferd i reiselivet. I: Perspektiver på markedsføring av reiseliv Fagbokforlaget 2005 ISBN 8245002496. s. 101-122 Publiseres på Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:56:17