SSPG520110 Spansk muntlig språkferdighet og kultur (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettbasert
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Forkunnskaper tilsvarende spansk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om utvalgte emner innen spansk og latinamerikansk dagligliv, kultur og historie
- kunnskaper om ulike kulturelle uttrykksformer, som film, musikk og kunst, i spanskspråklige områder
- kjennskap til samfunnsmessige forhold i Spania og Latin-Amerika 
- et godt utviklet og differensiert ordforråd innen områder som dagligliv, kultur og historie
- kjennskap til muntlige uttrykksformer i ulike sjangere i moderne spansk og hvordan eget og elevenes ordtilfang kan videreutvikles

Ferdigheter
Studenten kan
- forstå, gjøre rede for og reflektere over innholdet i tekster tilknyttet de utvalgte emnene
- uttrykke seg muntlig og skriftlig om ulike dagligdagse og kulturelle emner på en forståelig og strukturert måte tilpasset kommunikasjonssituasjon og målgruppe
- holde en forberedt, muntlig presentasjon om et selvvalgt emne
- variere i språkstrukturer og bruke et differensiert vokabular
- anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- velge ut og tilrettelegge arbeid med autentiske og tilpassede tekster fra spansktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse
Studenten kan
- sette seg inn i og utforske aktuelle temaer innen dagligliv, samfunn og kultur i målspråkområdet
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i spanskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen muntlige språklige kompetanse

Innhold

I undervisningen står muntlig produksjon og samhandling i sentrum. Det legges til rette for at studentene skal kunne tilegne seg nye kunnskaper og utvikle egne kommunikative ferdigheter gjennom å forstå og videreformidle innholdet i ulike tekster (muntlige, skriftlige og visuelle). Samtalene i undervisningen vil dreie seg om aktuelle, samfunnsmessige og kulturelle temaer. Innen fagdidaktikken gis en innføring i hovedområdet Språk, kultur og samfunn i Læreplan i fremmedspråk nivå 1 (Kunnskapsløftet), og studentene diskuterer og reflekterer rundt hvordan kompetansemålene kan operasjonaliseres til læringsmål, herunder hvordan man kan gjøre elevene kjent med det kulturelle mangfoldet i målspråkområdet. Hvordan styrke elevenes ordforråd vil også være et sentralt tema. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises både på spansk og norsk. Undervisning og veiledning foregår både på nett og campus. Bruk av læringsplattform og andre digitale samarbeidsverktøy er sentralt i studiet.

Undervisningen blir gitt i form av forelesninger og gruppetimer. Læringsplattform brukes til formidling av fagstoff, utveksling av informasjon og innlevering av skriftlig arbeidskrav, samt tilbakemeldinger. I veiledningen rettes det fokus mot hvordan planlegge, gjennomføre og evaluere ulike læringsaktiviteter og undervisningsopplegg i spansk på mellom- og ungdomstrinnet. Utvikling av elevenes kommunikative ferdigheter og deres tilegnelse av kulturkunnskap sees i sammenheng.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan/praksisplan for grunnskolelærerutdanning for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Én individuell muntlig presentasjon med påfølgende samtale (ca. 15-20 minutter)

Én individuell skriftlig innlevering om spanskspråklig kultur. Deler av oppgaven har en fagdidaktisk vinkling. 

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen (ca. 30 minutter)
Karakterskala A-F.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via Læringsplattform.
Det er også mulig å avlegge muntlig eksamen på studiestedet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturen oppdatert 25. mai 2015. Det kan komme endringer i litteraturlisten før studiestart.

Épocas y Avances: Lengua en su contexto cultural
Scott Gravina et ál. Yale University Press. 2007.
ISBN-13: 978-0300108361

Bjørke, C., Dypedahl, M. og Myklevold, G.A. (red.) (2014): Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (utvalgte kapitler)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:56:32