SFEL112113 Engelsk: Grammatikk og fonetikk for lærere (1-7) (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Nettbasert unervisning. Tre samlinger på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Engelsk for lærere 2 med profilering 1.-7. trinn.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal studenten:

- ha inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- ha kjennskap til noen varianter av engelsk
- ha kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- ha kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- ha kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- ha inngående kunnskaper om planlegging, gjennomføring, evaluering og videreutvikling av tilpassede undervisningsopplegg i engelsk
- ha kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av et andrespråk som engelsk
- ha kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- ha innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre elevene bedre i stand til å ta hånd om sin egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- ha kjennskap til gjeldende planverk for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

 

FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kunne tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kunne bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- kunne bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- kunne planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle tilpassede undervisningsopplegg på en utførlig måte
- kunne hjelpe elevene til å skape muntlige og skriftlige tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- kunne bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kunne aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk

 

GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- kunne være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og ordstilling. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning.
Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjellene mellom de to språkene.
I fonetikk lærer studentene bl.a. å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale. Praktiske øvelser inngår.
Det blir fokusert på to varianter av engelsk: Received Pronunciation (britisk engelsk) og General American (amerikansk engelsk).
Skriftlig språkferdighet er en integrert del av emnet.

I fagdidaktikk legges det opp til å videreutvikle studentenes språkbevissthet og didaktiske kunnskaper og ferdigheter.
Det vil være fokus på tilpassing av metoder og tilnærminger til målene i Kunnskapsløftet og å styrke studentenes evne til å velge hensiktsmessige læringsressurser, herunder valg av elevtekster, til målgruppen.
Kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med tre samlinger i Halden i løpet av semesteret.
Undervisningen består av forelesninger og materiell som legges ut på læringsplattformen Fronter og nettmøter ukentlig via Adobe Connect.

Arbeidsomfang

ca. 420 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tre skriftlige innleveringer, hvorav én er en didaktisk refleksjonsoppgave.
Alle oppgavene må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, seks (6) timer
Ingen hjelpemidler til eksamen. 
Skriftlig eksamen inneholder grammatikkdel (teller 55%), fonetikkdel (teller 35%) og skriftlig språkferdighet (teller 10%), som alle må være bestått. Det settes en samlet helhetlig karakter i emnet.

Karakterer gis på en skala fra A-F der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det må søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Bøhn, H. m.fl. (2010). Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig på Fronter)

Dypedahl, M, H. Hasselgård og B. Løken (2012). Introducing English Grammar. Second edition. Fagbokforlaget.

Drew, I & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds.

Jones, D. (17th ed. 2006):  English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. et al. Cambridge UP.

Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2008). Basic English Phonetics for Teachers. Universitetsforlaget.

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP. 

Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og  forskningsdepartementet.

Relevant materiale fra Europarådet.

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:56:36