SFEG512014 Engelsk: Kulturstudier: Det britiske samveldet (5-10) (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Karen P. Knutsen
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng), i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (240 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerudanningens 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land i det britiske samveldet
- kunnskap om et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, deriblant barne- og ungdomslitteratur
- kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
Ferdigheter
Studenten har:
- bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypningsprosjekt
- velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land i det britiske samveldet for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget
Innhold
Følgende temaer vil bli behandlet:
- Kunnskapsløftets hovedområder kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet
- Interkulturell kommunikasjon / interkulturell læring
- Historie og samfunnsliv i utvalgte engelskspråklige land i det britiske samveldet
- Litteratur fra utvalgte engelskspråklige land i det britiske samveldet i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt med vekt på tekster for barn og unge
- Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i hovedområdet kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungsdomstrinnet
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon og innlevering av oppgaver, samt tilbakemeldinger.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Praksis
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn for mer informasjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % obligatorisk oppmøte
- Studentene skal levere inn og få tilbakemelding på to skriftlige oppgaver. I den siste oppgaven er det krav til bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur.
- Studentene skal holde en muntlig presentasjon av en barne- eller ungdomsbok.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Læreplanen i engelsk.
Både språk og innhold teller.
Karakterregel: A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 28. mars 2014. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.
Litteratur:
Birketveit, A. & G. Williams. (eds.) (2013). Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Oslo: Fagbokforlaget.
Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature
Knutsen, K. Kompendium: Culture Studies Fall (Available in the college bookstore)
McCormick, J. (2012). Contemporary Britain. (3rd ed.) Palgrave McMillan.
Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Barne- og ungdomslitteratur:
(Studentene velger et antall barnerim, dikt og billedbøker og i tillegg leser en klassisk og en modern bok fra følgende liste eller velger andre bøker i samråd med faglæreren).
Klassisk
Barrie, J.M. Peter and Wendy
Doyle, A.C. The Lost World
Faulkner, J. M. Moonfleet
Grahame, K. The Wind in the Willows
Kipling, R. The Jungle Book
Lewis, C.S. Chronicles of Narnia (choose from series)
Milne, A.A. Winnie the Pooh or The House at Pooh Corner
Stevenson, R.L. Kidnapped
Stoker, B. Dracula
Tolkien, J. R. The Hobbit
Moderne
Burgess, M. Billy Elliot (film)
Dahl, R. Matilda, The Twits, Charlie and the Chocolate Factory
Dowd, S. Bog Child
Doyle, R. Rover Saves Christmas
Fine, A. Flour Babies
Horowitz, A. Stormbreaker
Maloney, J.A. Bridge to Wiseman's Cove
Murphey, S. Hungry Ghosts
Strong, J.: My Granny's Great Escape
Wilson, J.: The Illustrated Mum or Dustbin Baby
I tillegg skal studentene lese et utvalg av følgende skjønnlitterære tekster (endelig pensumsliste kunngjøres senest ved semesterstart):
Romaner
· Bali Rai: (Un)arranged marriage (2001)
· Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-time (2003)
· J. K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone (1997)
Skuespill
· Tom Stoppard: The Real Inspector Hound. (1968)
Et utvalg dikt og prosatekster (Kompendium)
Didaktikk
- Bøhn, H. m.fl. (2010). Fagdidaktikk. Kompendium. (Available in the college bookstore)
- Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds
- Kunnskapsløftet (2013): Læreplan i engelsk, Utdannings- og forskningsdepartementet.
- Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).
Til referanse/supplement:
- Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere. http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning
- Harmer, J. (2007). How to Teach English. Pearson English Language Teaching
- Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Learning. Pearson English Language Teaching.
- Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. (16th ed.). Cambridge UP
- Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.