SFEG512014 Engelsk: Kulturstudier: Det britiske samveldet (5-10) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Karen P. Knutsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng), i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerudanningens 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land i det britiske samveldet
  • kunnskap om et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, deriblant barne- og ungdomslitteratur
  • kunnskap om lesing og skriving som prosesser
  • kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

Ferdigheter

Studenten har:

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypningsprosjekt
  • velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land i det britiske samveldet for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
  • være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Følgende temaer vil bli behandlet:

  • Kunnskapsløftets hovedområder kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet
  • Interkulturell kommunikasjon / interkulturell læring
  • Historie og samfunnsliv i utvalgte engelskspråklige land i det britiske samveldet
  • Litteratur fra utvalgte engelskspråklige land i det britiske samveldet i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt med vekt på tekster for barn og unge
  • Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i hovedområdet kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungsdomstrinnet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon og innlevering av oppgaver, samt tilbakemeldinger.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % obligatorisk oppmøte
  • Studentene skal levere inn og få tilbakemelding på to skriftlige oppgaver. I den siste oppgaven er det krav til bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur.
  • Studentene skal holde en muntlig presentasjon av en barne- eller ungdomsbok.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Læreplanen i engelsk.
Både språk og innhold teller.

Karakterregel: A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 28. mars 2014. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

Litteratur:
Birketveit, A. & G. Williams. (eds.) (2013).  Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Oslo: Fagbokforlaget.
Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature
Knutsen, K. Kompendium: Culture Studies Fall (Available in the college bookstore)
McCormick, J. (2012). Contemporary Britain. (3rd ed.) Palgrave McMillan.
Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Barne- og ungdomslitteratur:

(Studentene velger et antall barnerim, dikt og billedbøker og i tillegg leser en klassisk og en modern bok fra følgende liste eller velger andre bøker i samråd med faglæreren).

Klassisk

Barrie, J.M. Peter and Wendy

Doyle, A.C. The Lost World

Faulkner, J. M. Moonfleet

Grahame, K. The Wind in the Willows

Kipling, R. The Jungle Book

Lewis, C.S. Chronicles of Narnia (choose from series)

Milne, A.A. Winnie the Pooh or The House at Pooh Corner

Stevenson, R.L. Kidnapped

Stoker, B. Dracula

Tolkien, J. R. The Hobbit

Moderne

Burgess, M. Billy Elliot (film)

Dahl, R. Matilda, The Twits, Charlie and the Chocolate Factory

Dowd, S. Bog Child

Doyle, R. Rover Saves Christmas

Fine, A. Flour Babies

Horowitz, A. Stormbreaker

Maloney, J.A. Bridge to Wiseman's Cove

Murphey, S. Hungry Ghosts

Strong, J.: My Granny's Great Escape

Wilson, J.: The Illustrated Mum or Dustbin Baby

I tillegg skal studentene lese et utvalg av følgende skjønnlitterære tekster (endelig pensumsliste kunngjøres senest ved semesterstart):

Romaner
· Bali Rai: (Un)arranged marriage (2001)
· Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-time (2003)
· J. K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone (1997)

Skuespill
· Tom Stoppard: The Real Inspector Hound. (1968)

Et utvalg dikt og prosatekster (Kompendium)

Didaktikk
- Bøhn, H. m.fl. (2010). Fagdidaktikk. Kompendium. (Available in the college bookstore)

- Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds

- Kunnskapsløftet (2013): Læreplan i engelsk, Utdannings- og forskningsdepartementet.

- Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).

Til referanse/supplement:

- Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere. http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

- Harmer, J. (2007). How to Teach English. Pearson English Language Teaching

- Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Learning. Pearson English Language Teaching.

- Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. (16th ed.). Cambridge UP

- Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:56:46