SFEG512310 Engelsk: Grammatikk og fonetikk (5-10) (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter fullført emne har kandidaten:

- inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- kjennskap til noen varianter av engelsk
- kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- inngående kunnskaper om planlegging, gjennomføring, evaluering og videreutvikling av tilpassede undervisningsopplegg i engelsk
- kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av et andrespråk som engelsk
- kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre elevene bedre i stand til å ta hånd om sin egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- kjennskap til gjeldende planverk for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

Ferdigheter
Etter fullført emne kan kandidaten:

- bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle tilpassede undervisningsopplegg på en utførlig måte
- hjelpe elevene til å skape muntlige og skriftlige tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk

Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kandidaten:

- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og ordstilling. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjellene mellom de to språkene. I fonetikk lærer studentene bl.a. å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale. Praktiske øvelser inngår. Det blir fokusert på to varianter av engelsk: Received Pronunciation (britisk engelsk) og General American (amerikansk engelsk). Skriftlig språkferdighet er en integrert del av emnet.

I fagdidaktikk legges det opp til å videreutvikle studentenes didaktiske kunnskaper og ferdigheter. Det vil være fokus på tilpassing av metoder og tilnærminger til målene i Kunnskapsløftet og å styrke studentenes evne til å velge hensiktsmessige læringsressurser, herunder valg av elevtekster, til målgruppen. Kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt språklaboratorium. Læringsplattform brukes brukes til utveksling av informasjon.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

For GLU-studenter er praksisopplæringen en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.
Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % obligatorisk oppmøte
  • To skriftlige innleveringer, hvorav én er en didaktisk refleksjonsoppgave tilknyttet praksisperioden, som må være levert til fastsatt tid.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, seks timer
Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterer gis på en skala fra A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby bes mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22. april 2014. Det tas forbehold om endringer i litteraturlista før studiestart.

Bøhn, H. m.fl. (2014). Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig på Fronter)

Dypedahl, M, H. Hasselgård og B. Løken (2012). Introducing English Grammar. Second edition. Fagbokforlaget.

Drew, I & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds.

Jones, D. (17th ed. 2006):  English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. et al. Cambridge UP.

Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2008). Basic English Phonetics for Teachers. Universitetsforlaget.

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP. 

Kunnskapsløftet (2013): Læreplan i engelsk, Utdannings- og  forskningsdepartementet.

Relevant materiale fra Europarådet.

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:56:57