SSPG520210 Spanskspråklige tekster (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettbasert
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Forkunnskaper tilsvarende spansk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 8. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om og innsikt i nyere spansk og latinamerikansk historie og kultur, samt enkelte dagsaktuelle temaer og fenomener i Spania og Latin-Amerika
- kjennskap til utvalgte verk innen moderne spanskspråklig litteratur
- kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- kunnskap om hvordan bruk av ulike læringsressurser, herunder også digitale, kan bidra til å stryke elevens kulturkunnskap og interkulturelle kompetanse 

Ferdigheter
Studenten kan
- sette seg inn i og redegjøre for sentrale historiske hendelser og prosesser samt kulturelle fenomener i målspråkområdet i moderne tid
- forstå og gjøre rede for språklig uttrykk og innhold i spanskspråklige tekster i ulike sjangere
- bruke målspråket sikkert og funksjonelt og anvende relevante verktøy for å tolke tekster i ulike sjangere
- anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- velge ut og tilrettelegge arbeid med spanskspråklige tekster for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse
Studenten
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse og kommunisere faglig innhold tilpasset målgruppen
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i spanskfaget
- har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til for barn og unge

Innhold

Studentene skal lese og fortolke moderne spanske og latinamerikanske tekster, som er hentet både fra skjønnlitterære sjangre, sakprosa, musikk, film og/eller andre populære sjangre. I undervisningen vil tekstenes innhold og form kommenteres og analyseres, slik at en helhetlig og mer nyansert forståelse sikres. Man tar for seg enkelte sentrale hendelser og utviklingslinjer i spansk og latinamerikansk historie, men hovedvekten ligger på de moderne spanskspråklige samfunnene.

Innen fagdidaktikken står hovedområdet Språk, kultur og samfunn i Læreplan i fremmedspråk nivå 1 (Kunnskapsløftet) sentralt, og studentene setter seg inn i og reflekterer rundt hvordan elevenes kulturkunnskap og interkulturelle kompetanse kan styrkes, blant annet gjennom bruk av ulike læringsressurser, også digitale.  Utvikling av elevenes kommunikative ferdigheter og kulturkompetanse sees i sammenheng. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises både på spansk og norsk. Undervisning og veiledning foregår både på nett og campus. Bruk av læringsplattform og andre digitale samarbeidsverktøy er sentralt i studiet.

Undervisningen blir gitt i form av forelesninger og gruppetimer, og det legges opp til aktiv studentdeltakelse. Læringsplattform brukes til formidling av fagstoff, utveksling av informasjon og innlevering av skriftlig arbeidskrav, samt tilbakemeldinger. I litteraturdelen gjennomgås og kommenteres tekster som studentene har lest på forhånd, film, musikk og andre kulturuttrykk er gjenstand for diskusjoner i plenum/mindre grupper/par.  I veiledningen rettes det fokus mot fagdidaktiske temaer, herunder hvordan planlegge, gjennomføre og evaluere ulike læringsaktiviteter, der man ser utvikling av elevenes kommunikative ferdigheter og kulturkompetanse i sammenheng.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan/praksisplan for grunnskolelærerutdanning for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To individuelle skriftlige innleveringer, hvorav den ene har fagdidaktisk vinkling. 

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer
 
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent norsk-spansk spansk-norsk ordbok. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det kan søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, dersom blant annet tidsforskjell og mulighet for nødvendig kommunikasjon med eksternt eksamenssted tillater dette.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten sist oppdatert mai 2015. Det kan komme endringer før studiestart.

Álvarez-Solar, María y Elisabeth Fonseca (eds.) (2006). Sociedad y cultura en América Latina. Bergen: Fagbokforlaget

Kompendium Spanskspråklige tekster, HiØ Vår 2016

- Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Bjørke C., Dypedahl M. og Myklevold G.A. (red.) (2014): Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (utvalgte kapitler)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:57:01