Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

SFB30210 Prosjektledelse 2: Prosjekt- og endringsledelse (Høst 2019–Vår 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering i prosjektledelse og bedriftsrådgivning.

Valgfritt emne for studenter fra andre studieprogrammer.

Absolutte forkunnskaper

Alle emner i første studieår må være bestått for å kunne starte på dette emnet.

Emnet må gjennomføres parallelt med, eller etter fullført emne SFB30110 Prosjektledelse 1: Prosjektteori (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studentene har

  • kunnskap om hvordan gjennomføre prosjekter, håndtering av personalkonflikter
  • kunnskap om det å være leder
  • meget god kunnskap om det faglige området prosjektet dreier seg om.
  • forståelse for oppdragsgivers mål og dens plass i det økonomiske systemet.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide prosjektstyringsdokumenter som prosjektansvarskart, milepælplan, prosjektdirektiv og anktivitetsansvarskart.
  • skrive to selvstendige rapporter, en konsulentrapport og en vitenskapelig rapport knyttet til de tematiske problemstillinger som prosjektet har lagt opp til. Rapportene skal tilfredsstille kriteriene for et vitenskapelig arbeid.
  • anvende kilder.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i et prosjekt basert på en faglig problemstilling og med ekstern oppdragsgiver.
  • diskutere konstruktivt faglige problemstillinger.
  • planlegge og gjennomføre oppstart og gjennomføring av et prosjekt innenfor det økonomisk administrative fagområdet.
  • forfatte et selvstendig skriftlig arbeid i gruppe eller individuelt.

Innhold

  • Hva vil det si å være leder?
  • Ledelse av innovasjon og internt entreprenørskap
  • Prosjektledelse
  • Prosjektgjennomføring av konkret prosjekt

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gjennomføres ved temasamlinger. I september vil det gjennomføres en prosjektuke hvor planlegging av prosjekter står i sentrum. Temasamlingene vil gjennomføres med aktiv studentdeltagelse. Mellom hver samling vil det arbeides i prosjektgrupper hvor veiledning er en viktig del av arbeidsformen i gruppene.

Det vil gis kontinuerlig veiledning fra faglærere i forbindelse med gruppearbeider, i møter med gruppeledere og i møte med gruppene, via e-post og telefon.

Alle prosjektene har en ekstern oppdragsgiver fra privat eller offentlig virksomhet. Studentene arbeider mot oppdragsgiveren som konsulenter (jfr emnet bedriftsrådgivning). Teori som det undervises relateres til praksis i næringsliv med bruk av eksempler, problembasert læring, case og gjesteforelesninger.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene må delta i prosjektuken og i minst 80 % av de øvrige temasamlingene for å kunne fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen er to rapporter i gruppe

Deleksamen 1: Konsulentrapport som gruppearbeid (teller 40 % av samlet karakter).

Deleksamen 2: Faglig rapport som gruppearbeid som skal inneholde en teoretisk forankring i ledelse- og prosjektteori (teller 60 % av samlet karakter).

Karakterregel A-F benyttes for begge deleksamener. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.

Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan den enkelte deleksamen tas på nytt.

Ved ny eksamen må kandidaten etablere seg i ny gruppe, eventuelt hele gruppen gå opp til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 08.12.2015. Det kan komme endringer før semesterstart.

Karlsen, Jan Terje: Prosjektledelse - fra initiering til gevinstrealisering, Universitetsforlaget, siste utgave.

Tilleggslitteratur:

Haaland Frode og Frode Dale (2005 ). På randen av ledelse - en veiviser i førstegangsledelse. Oslo (Gyldendal akademisk).

Gjelsvik, Martin (2007). Innovasjonsledelse: Ledelse av innovasjon og internt entreprenørskap. Bergen (Fagbokforlaget).

Tilleggslitteratur/pensum for engelskspråklige studenter:

Maylor, Harvey. Project Management. 4th ed. Financial Times Prentice Hall, 2010. Scarborough,

Wilson, Zimmerer. Effective Small Business Management. 10th ed. Pearson/Prentuce Hall, 2011 International Edition.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. apr. 2024 02:59:32