SFB51318 Digitale medier (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Lin Prøitz
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har god kunnskap om bruk av digitale plattformer og deres funksjon i kommunikasjon i organisasjoner
-
har kunnskap om digital markedsføring og om redigering og vurdering av innhold på nettsteder og i sosiale medier
-
har grunnleggende kunnskaper om datasikkerhet
Ferdigheter
-
har ferdigheter i redigering av nettsteder og sosiale medier
-
behersker grunnleggende prinsipper og teknikker som benyttes av kommunikatører (innholdsskapere) på web og i sosiale medier
-
kan utvikle og endre innhold for nettsteder, blogger og sosiale medier for konkrete organisasjoner
-
er i stand til å identifisere og forebygge sikkerhetstrusler
Generell kompetanse
-
har generell kompetanse i bruk av ulike digitale verktøy
Innhold
Studentene lærer å lage og redigere innhold på digitale plattformer og å kunne bruke nett og digitale plattformer strategisk for organisasjoner og bedrifter. De får en gjennomgang av grunnleggende datasikkerhet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvelser og oppgaver. Hovedvekten legges på praktiske øvelser.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
To innleveringer til fastsatte frister og etter nærmere retningslinjer må være godkjent
Eksamen
4 timers individuell skoleeksamen.
Ingen tillatte hjelpemidler. Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 17. juni 2019.
Obligatorisk
Evensen, J. P., & Simonsen, A. H. (2017). Se! : lærebok i visuell journalistikk (2. utg. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. (kapitler kommer siden)
Furu, N. (2017). Markedsføring og kommunikasjon på nett. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Halligan, B., & Shah, D. (2014). Inbound Marketing, Revised and Updated: Attract, Engage, and Delight Customers Online (Revised and updated ed ed.): United States: John Wiley & Sons Inc.
Nätt, T. H. (2015). Datasikkerhet : ikke bli svindlerens neste offer. Oslo: Gyldendal.
Prøitz, L. (2016). Selvbilde: fra selvportrett til# selfie. In: Oslo: Universitetsforlaget. (32 sider)
Prøitz, L. (2017). Visual social media and affectivity: the impact of the image of Alan Kurdi and young people’s response to the refugee crisis in Oslo and Sheffield. Information, Communication & Society, 1-16. (16 sider)
Tilleggslitteratur
Dalen, O. (2009). Effektiv nettskriving.
Handgaard, B. (2013). Journalistikk : en innføring. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hariman, R., & Lucaites, J. L. (2003). Public Identity and Collective Memory in U.S. Iconic Photography: The Image of "Accidental Napalm". Critical Studies in Media Communication, 20(1), 35-66. doi:10.1080/0739318032000067074
Kharroub, T., & Bas, O. (2016). Social media and protests: An examination of Twitter images of the 2011 Egyptian revolution. New Media & Society, 18(9), 1973-1992. doi:10.1177/1461444815571914
Mendes, K., Ringrose, J., & Keller, J. (2018). #MeToo and the promise and pitfalls of challenging rape culture through digital feminist activism. European Journal of Women's Studies, 25(2), 236-246. doi:10.1177/1350506818765318
Rettberg, J. W. (2014). Seeing Ourselves Through Technology: How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves.
Thoresen, J. (2014). Nettjournalistikk : å lage en viktig nettavis. Oslo: Gyldendal akademisk.