SFB51318 Digitale medier (Høst 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lin Prøitz
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har god kunnskap om bruk av digitale plattformer og deres funksjon i kommunikasjon i organisasjoner

  • har kunnskap om digital markedsføring og om redigering og vurdering av innhold på nettsteder og i sosiale medier

  • har grunnleggende kunnskaper om datasikkerhet

Ferdigheter

  • har ferdigheter i redigering av nettsteder og sosiale medier

  • behersker grunnleggende prinsipper og teknikker som benyttes av kommunikatører (innholdsskapere) på web og i sosiale medier

  • kan utvikle og endre innhold for nettsteder, blogger og sosiale medier for konkrete organisasjoner

  • er i stand til å identifisere og forebygge sikkerhetstrusler

Generell kompetanse

  • har generell kompetanse i bruk av ulike digitale verktøy

Innhold

Studentene lærer å lage og redigere innhold på digitale plattformer og å kunne bruke nett og digitale plattformer strategisk for organisasjoner og bedrifter. De får en gjennomgang av grunnleggende datasikkerhet.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, øvelser og oppgaver. Hovedvekten legges på praktiske øvelser.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To innleveringer til fastsatte frister og etter nærmere retningslinjer må være godkjent

Eksamen

4 timers individuell skoleeksamen.

Ingen tillatte hjelpemidler. Karakterregel: A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 17. juni 2019.

Obligatorisk
Evensen, J. P., & Simonsen, A. H. (2017). Se! : lærebok i visuell journalistikk (2. utg. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. (kapitler kommer siden)

Furu, N. (2017). Markedsføring og kommunikasjon på nett. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Halligan, B., & Shah, D. (2014). Inbound Marketing, Revised and Updated: Attract, Engage, and Delight Customers Online (Revised and updated ed ed.): United States: John Wiley & Sons Inc.

Nätt, T. H. (2015). Datasikkerhet : ikke bli svindlerens neste offer. Oslo: Gyldendal.

Prøitz, L. (2016). Selvbilde: fra selvportrett til# selfie. In: Oslo: Universitetsforlaget. (32 sider)

Prøitz, L. (2017). Visual social media and affectivity: the impact of the image of Alan Kurdi and young people’s response to the refugee crisis in Oslo and Sheffield. Information, Communication & Society, 1-16. (16 sider)

Tilleggslitteratur
Dalen, O. (2009). Effektiv nettskriving.

Handgaard, B. (2013). Journalistikk : en innføring. Oslo: Gyldendal akademisk.

Hariman, R., & Lucaites, J. L. (2003). Public Identity and Collective Memory in U.S. Iconic Photography: The Image of "Accidental Napalm". Critical Studies in Media Communication, 20(1), 35-66. doi:10.1080/0739318032000067074

Kharroub, T., & Bas, O. (2016). Social media and protests: An examination of Twitter images of the 2011 Egyptian revolution. New Media & Society, 18(9), 1973-1992. doi:10.1177/1461444815571914

Mendes, K., Ringrose, J., & Keller, J. (2018). #MeToo and the promise and pitfalls of challenging rape culture through digital feminist activism. European Journal of Women's Studies, 25(2), 236-246. doi:10.1177/1350506818765318

Rettberg, J. W. (2014). Seeing Ourselves Through Technology: How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves.

Thoresen, J. (2014). Nettjournalistikk : å lage en viktig nettavis. Oslo: Gyldendal akademisk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 7. juni 2024 02:57:18