Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset veiledning på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

SSP10819 Spansk og latinamerikansk litteratur 1 (Høst 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spansk årsstudium.

Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder BSSK-kull 2018 og tidligere).

Undervisningssemester

Spansk årsstudium: 1. semester (høst).

Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om utvalgte teksttradisjoner og ulike tekstuttrykk, som narrative tekster, dikt, musikk og kunst i spanskspråklige områder

  • god kjennskap til tema og virkemidler i et utvalg spanskspråklige tekster i ulike sjangere og ulike medier  

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå, gjøre rede for og reflektere over innholdet og virkemidler i litterære, sammensatte og audiovisuelle tekster

  • kan sette spanskspråklige tekster i ulike sjangere og ulike medier inn i en sosial, historisk og litterær kontekst

  • kan gjenkjenne og redegjøre for særtrekk i utvalgte skriftlige, sammensatte og audiovisuelle tekster på en oversiktlig og strukturert måte

  • har innsikt i ulike strategier for å forstå muntlige og skriftlige tekster på spansk

  • har innsikt i ulike strategier for å produsere skriftlige tekster på spansk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå, formidle og reflektere over form og innhold i spanskspråklige tekster og kulturuttrykk i ulike sjangere og medier

  • videreutvikle egne kunnskaper om spanskspråklig samfunn og kultur

  • vedlikeholde og videreutvikle lese- og skriveferdigheter i spansk

Innhold

I undervisningen legges det til rette for at studentene skal kunne forstå og gjøre rede for innhold og virkemidler i utvalgte spanskspråklige tekster fra forskjellige epoker, så vel innen skjønnlitteratur som sakprosa. Arbeid med sammensatte og audiovisuelle tekster vil også bli vektlagt. På denne måten vil studentene få innblikk i ulike tekstuttrykk og teksttradisjoner i målspråkområdet. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og veiledning foregår på nett via digitale samarbeidsverktøy og læringsplattform. Det forventes at studentene deltar aktivt i gjennomgang av og i samtaler om fagstoffet og at de setter av tid til for- og etterarbeid i forbindelse med undervisningen. Studentene vil bli trent i å legge frem, diskutere og reflektere over innhold og form i utvalgte tekster og sette dem inn i en sosialhistorisk og litterær kontekst. De vil også bli trent i å redegjøre for innhold og synspunkter i spanskspråklige tekster i ulike sjangere og medier.

Studentene forventes å være aktive i gjennomgang av fagstoffet, delta i samtaler og gi respons til hverandre, og slik bidra i utviklingen av egen og andres språklige ferdigheter og innsikt.

Det vil være mulighet for begrenset veiledning og undervisning i Halden hvis ønskelig, og hvis antall studenter er tilstrekkelig. Det legges opp til aktiv studentdeltakelse i undervisningen. Studentene må påberegne at de må arbeide med tekstforståelse- og formidling på egen hånd og/eller sammen med medstudenter i for- og etterkant av undervisningen.    

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen.

Eksamen

Individuell mappevurdering.

Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studentene skriver i løpet av semesteret. Mappa består av én oppgave av mindre omfang (ca. 500-800 ord) og én oppgave av større omfang (ca. 1500-2000 ord).

Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studentene får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, selvstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.

Karakterskala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter på mappen, kan mappens innhold omarbeides én gang for ny vurdering.

Ved forbedring av bestått karakter, må alle mappenbidragene leveres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppe
  • Studieleder
  • Programutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 05.06.2020

Kompendium for emnet inneholder følgende tekster og vil foreligge i august 2019:

  • Gustavo Adolfo Bécquer: "Yo soy ardiente, yo soy morena"

  • Antonio Machado: "Caminante no hay camino"

  • Federico García Lorca: La casa de Bernarda Alba [utdrag]

  • Pablo Neruda: "La United Fruit Co."

  • Rosario Castellanos: "Autorretrato"

  • Ana María Matute: "Pecado de omisión"

Tekster på nett:

Daisy Cocco de Filippis: Eso que llamamos nuestro hogar: reflexiones en torno a la diáspora y los libros (2005) [fragmento]: http://scalar.usc.edu/works/literalia/eso-que-llamamos-nuestro-hogar-reflexiones-en-torno-a-la-dispora-y-los-libros

Luisa Valenzuela: "Si esto es la vida, yo soy Caperucita Roja." (1993) https://lacanciondelasirena.wordpress.com/2011/10/14/si-esto-es-la-vida-yo-soy-caperucita-roja/

Calle 13: "Latinoamérica" (2010) https://www.youtube.com/watch?v=DkFJE8ZdeG8

Alejandro Zambra: No leer (2010) [utdrag] http://www.alphadecay.org/uploads/books/samples/116/original/no-leer.pdf

Rosalía: "Pienso en tu mirá" (2018) https://www.youtube.com/watch?v=p_4coiRG_BI

Anbefalt litteratur:

Cabrales Arteaga, Jose Manuel og Hernández Raigadas, Guillermo (2009): Literatura española y latinoamericana. Vol II. Madrid: SGEL. ISBN: 9788497784986

Barrera, Trinidad (Coord.) (2008). Historia de la literatura hispanoamericana. Siglo XX. Vol. III. Madrid: Cátedra. ISBN: 978-84-376-2442-6

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:58:21