HOVSPL10320 Sykepleie, helse og sykdom I (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt.
- Emneansvarlig:
- Camilla Hardeland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Godkjente arbeidskrav i følgende emne:
-
HOVSPL10120 Grunnleggende sykepleie, generell patologi og mikrobiologi
-
HOVSPL10220 Anatomi, fysiologi og biokjemi
Undervisningssemester
2. semester (tidlig vår) for hele kullet.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
-
har bred kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
-
har bred kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak
-
har kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling
-
har kunnskap om farmakologi relatert til sykepleierens funksjons- og ansvarsområde
-
har kunnskap om kommunikasjon
-
har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
-
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
-
har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet
-
kjenner til risikofaktorer i helsetjenesten, og prinsipper og tiltak for å redusere pasientskader
-
kjenner til om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
-
kjenner til om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelse
Ferdigheter
Studenten:
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kan treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
-
Sykdomslære og sykepleie ved:
- Hjertesykdommer
- Åresykdommer
- Blodsykdommer
- Sykdommer i lunger og luftveier
- Sykdommer i hormonproduserende organer inkl. diabetes
- Sykdommer i nervesystemet inkl. hjerneslag
- Infeksjonssykdommer
- Sykdommer i øyet
- Sykdommer i øret
- Demens
- Angst
- Stemningslidelser; depresjon
- Vanskelig helende sår
- Smittevern og hygieniske prinsipper
- Livsstil og livsstilsendring
- Generell farmakologi (legemiddelformer)
- Legemidlers administrasjonsmåter
- Sykepleieferdigheter/prosedyrer.
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Kommunikasjon i relasjonsbygging
-
Prinsipper for undervisning
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Kritisk vurdere informasjonskilder
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Forebygging av pasientskader
Teknologi og digital kompetanse
-
Bruk av ikt ved dokumentasjon av sykepleie
-
Taushetsplikt
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, case- og litteraturstudier, ferdighetstrening, simulering, selvstudier, praksisstudier og arbeid med oppgaver og bruk av ikt.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke.
15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
To (2) uker praksisstudier som omfatter læringsaktiviteter som casestudier (praktiske og teoretiske), ferdighetstrening, simulering og refleksjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning. Se generell del av studieplanen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
-
Varighet: 4 timer
-
Ingen hjelpemidler tillatt
-
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 03.01.2022
Helse, sykdom og sykepleie:
Andreassen, H. (2019) Sykepleie til pasienter med sykdom i sentralnervesystemet I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019 (66 s.).
Bjorvatn, B. (2020). Søvn og søvnforstyrrelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 17, s. 169-177 (8 s.).
Dahl, A.A. (2020). Hva er psykiske lidelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 1, s. 8-14 (6 s.).
Dahl, A.A. (2020). Psykiatriske klassifikasjonssystemer. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 10, s. 98-101 (3 s.).
Gonzalez, M.T. (2020) (red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 28 Selvfølelse, s. 275-284 (9 s.).
Grue, E.V. (2011). Syn- og hørsel svikt hos eldre - sykepleierens rolle. Geriatrisk sykepleie. Tidsskrift for sykepleiere i geriatri og demens, 3(2): 4-8 (5 s.)
Helgesen. L.A. (2021). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 4 og 12 (34 s.).
Holsten, F (2020) Stemningslidelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 11 s. 101-115 (14 s).
Hummelvoll, J K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 7, s. 182-193 (11 s), kap. 8, s. 204-214 (10 s) (21 s.).
Høybakk, J. (2019) Sykepleie til pasienter med hjerte- og karsykdom I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019 (78 s.).
Johansen, E., Eiken, GM. (2019) Sykepleie til personer med vanskelig helende sår I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019 (34 s.).
Martinsen, E. (2020). Angstlidelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 12, s. 115-121 (6 s.).
Nesse, L. (2020). Kroppsbilde. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 29, s. 284-288 (4 s.).
Oksholm, T. (2019) Sykepleie til pasienter med lungesykdom I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe (44 s.).
Ribu, L. & Singstad, T. (2019) Sykepleie til pasienter med diabetes mellitus I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe (47 s.).
Skovdahl, K. & Berentsen, V. D. (2020). Kognitiv svikt og demens. I Kirkevold, M., K. Brodtkorb & Ranhoff, A.H. Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten, (3.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk, s. 416-439 (24 s.).
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/ Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.
Wyller,V. B. (2019): Syk: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 3.2, 3.4, 3.5, 3.6., kap. 4 (s. 162-182 og s. 200-203), kap. 5, 6, 7 Innledning, 7.1, 7.2, 7.3, 7.8, 8, 12, 13, 14, 15, 17.6 (265 s.).
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling:
Berge, T. (u.å.). Tankens kraft: En kognitiv tilnærming. https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2014/11/Tankens-kraft.pdf
Brataas, H. V. (2011). Pasientsentrert sykepleiepedagogisk praksis – prosess og verktøy. I Brataas, H. (red.). Sykepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Gyldendal Akademisk. s. 31 -52 (22s.).
Eide, T. & Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 5, 6, 7, 8, 9, 10 (146 s.)
Gade Haanes, G. Sansesvikt i eldre år. (2020). I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. Hylen Ranhoff (red.). Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. Gyldendal. s. 282-299 (18 s.).
Hellesø, N. S. & Brataas, H. V. (2011). Pasientundervisning er kunnskapsbasert praksis. I Brataas, H. (red.). Sykepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Gyldendal Akademisk. s. 213-222 (10 s.).
Kirkevold, M. (2020). Samarbeid med pasient og pårørende. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. Hylen Ranhoff (red.). Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. Gyldendal. s. 141-157 (17s.).
Norsk forening for kognitiv terapi (2013). Mestring av depressiv tenkning. https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2014/11/Mestring-av-depressiv-tenkning.pdf
Thorsen, K. (2020). Aldringsteorier. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. Hylen Ranhoff (red.). Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. Gyldendal. s. 42-48 (7 s.).
Vitenskapsteori og forskningsmetode:
Nortvedt, M., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. & Reinar, L. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok (2. utg.). Oslo: Akribe. Kap. 4 (96 s.).
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet:
Akselsen, P. E. (Red.), (2018). Smittevern i helsetjenesten (3. utg.). Oslo: Gyldendal. Kap. 3,4,7, 12-20 (104 s).
Kirkevold, M (2016) Pasientsikkerhet og kvalitet i sykepleie s. 272-284 I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk (12 s.).
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/ Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff spesifiseres ved emnets oppstart.
Teknologi og digital kompetanse:
Pasientjournalforskriften. (2019). Forskrift om pasientjournal (FOR-2019-03-01-168) Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-01-168?q=forskrift%20om%20pasientjournal
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/ temasider spesifiseres ved emnets oppstart.