HOVMINT40621 Intensivsykepleie 3 (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Vivian Nystrøm
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning intensivsykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått deleksamen 1 (praksis) i emne HOVMINT40421 Intensivsykepleie 2
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap i å identifisere og vurdere ustabile og komplekse pasienters behov for intensivsykepleie, samt om mulige tiltak og forebygging av komplikasjoner
-
har avansert kunnskap om kliniske, faglige og etiske problemstillinger innenfor intensivsykepleierens fagområde, med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap, samt brukermedvirkning.
-
har avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
-
har avansert kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
-
har inngående kunnskap om palliasjon og behandlingsbegrensninger
-
har inngående kunnskap om intensivsykepleie til donorpasienter og deres pårørende
-
har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
-
har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
Ferdigheter
Studenten
-
kan selvstendig planlegge og gjennomføre avansert intensivsykepleie og delegert medisinsk behandling til akutt, kritisk, kronisk syke og/eller skadde pasienter
-
kan selvstendig administrere relevant monitoreringsutstyr
-
kan administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
-
kan selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie
-
kan analysere faren for komplikasjoner i utøvelse av intensivsykepleie og avansert medisinsk og kirurgisk behandling, og jobbe selvstendig med problemløsing
-
kan bruke relevante metoder og kunnskaper for selvstendig å kunne identifisere, tolke og vurdere pasientens helsestatus, kliniske problemstillinger, reaksjoner og behov
-
kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig litteratur og anvende denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innen intensivmedisin og arbeide selvstendig i utførelsen av intensivsykepleie i samarbeid med ansvarlig lege
-
kan analysere aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
-
kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende sine kunnskaper til å prioritere hensiktsmessig i akuttsituasjoner for å handle raskt og forsvalig i samhandling med teamet
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og allmennheten og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer
-
kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
-
kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
-
kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen intensivsykepleie
Innhold
Intensivsykepleie og intensivmedisin i forhold til den komplekse intensivpasienten
Respirasjon og sirkulasjonssvikt
Sjokk og multiorgansvikt
Traume; hodeskade, multitraume, brannskade, hypotermi og nærdrukning
Obstetriske tilstander
Pasienten som har forsøkt å ta sitt liv
Pediatri og nyfødtmedisin
Organdonasjon
Intensivmedisin og behandling av ustabile og komplekse pasienter
Medisinskteknisk utstyr
Ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
Avsluttende behandling og palliasjon
Tilrettelegging for en verdig død
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
570 timer arbeidsinnsats
Praksis
Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
- AHLR-kurs
Arbeidskrav vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått
Deleksamen 2: Skriftlig oppgave, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfang: Inntil 3000 ord. Karakterregel A-F. Det gis en felles karakter ved gruppebesvarelse.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering ved referansegruppe
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.