HOVMOPE40621 Operasjonssykepleie 3 (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Astrid Wevling
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning operasjonssykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått deleksamen 1 i emne HOVMOPE40421 Operasjonssykepleie 2.
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap i å identifisere og vurdere komplekse pasienters behov for operasjonssykepleie, pre- per- og postoperativt, samt om mulige tiltak og forebygging av komplikasjoner
-
har avansert kunnskap om kliniske, faglige og etiske problemstillinger innenfor operasjonssykepleierens fagområde, med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap, samt brukermedvirkning
-
har avansert kunnskap om operasjonssykepleie til spesielt sårbare pasientgrupper, inkludert barn, eldre og akutt kritisk syke og skadde
-
har inngående kunnskap om operasjonssykepleiers rolle ved pandemier og ved traumer, samt beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, krigs- og katastrofeområder
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende relevante metoder og kunnskaper for selvstendig å kunne identifisere, tolke og vurdere pasientens helsestatus, kliniske problemstillinger, reaksjoner og behov
-
kan selvstendig planlegge og gjennomføre avansert operasjonssykepleie både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon til akutt, kritisk, kronisk syke og/eller skadde pasienter for å sikre et trygt pasientforløp
-
kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og innehar handlingskompetanse i alvorlige / kritiske og livstruende situasjoner
-
kan analysere faren for komplikasjoner i utøvelse av operasjonssykepleie og avansert kirurgisk behandling, og jobbe selvstendig med problemløsing
-
kan anvende sin kunnskap innen mikrobiologi og smittevern til aktivt å fremme kunnskaper og holdninger knyttet til smittevern ved avdelingen og sykehuset for øvrig
-
kan analysere aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse og forholde seg kritisk til vitenskapelig litteratur og eksisterende praksis innen sitt fagområde
-
kan analysere faglige problemstillinger og anvende vitenskapelig litteratur til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
-
kan integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for selvstendig og faglig forsvarlig operasjonssykepleie og i samarbeid med operasjonsteamet
-
kan anvende relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
-
kan analysere og kritisk vurdere eget arbeid, benytte relevant forskning og bidra til kunnskapsbasert sykepleiepraksis
-
kan anvende sine kunnskaper til å prioritere hensiktsmessig i akuttsituasjoner og handle raskt og forsvarlig i samhandling med teamet, slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor operasjonssykepleie, både med spesialister og allmennheten og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer
-
kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen operasjonssykepleie
Innhold
Aldersaspekter knyttet til barn og eldre som operasjonspasient
Operasjonssykepleie ved traumer og akutte inngrep
Komplikasjoner i forbindelse med større inngrep
Katastrofeberedskap, akuttmedisin, traumatologi og damage control surgery
Kurs i traumesykepleie (KITS) og HHLR
Operasjonssykepleie og kirurgi til barn, eldre og utsatte grupper
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
570 timer arbeidsinnsats
Praksis
Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
- AHLR-kurs
Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått
Deleksamen 2: Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på to studenter. Omfang: Inntil 3000 ord. Karakterregel A-F. Det gis en felles karakter ved gruppebesvarelse.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering ved referansegruppe
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.