HOVSPL30120 Fagutvikling og sykepleie i et samfunnsperspektiv (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hanna Marie Ihlebæk
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått
alle emner 1. studieår
emner med praksisstudier i 3., 4. og 5. semester: Medisinsk og kirurgisk sykepleie / Psykisk helsearbeid / Hjemmesykepleie
HOVSPL20120 Sykepleie, helse og sykdom II
HOVFEL20020 og valgemne HOVFEL21020, HOVFEL22020 eller HOVFEL23020
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres 5. semester (sen høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse
har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenesten
har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet innenfor nivåene i helsetjenesten
har kunnskap om helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldendemyndighetskrav og tvangsbestemmelser
har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
kan planlegge prosjekter
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå
har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
Levekår og helse
Helse og sykdom i et samfunnsperspektiv
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
Etiske vurderinger knyttet til fagutvikling og forskning
Sykepleiens historie
Profesjonaliseringen av sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
Juridiske rammer for sykepleien
Helse- og sosialpolitikk
Organisering av sykepleie
Tjenesteutvikling og innovasjon
Fagutvikling i praksis
Brukermedvirkning
Teknologi og digital kompetanse
Innovasjon i sykepleie
Digitale løsninger i helsetjenesten
Undervisnings- og læringsformer
Formidlingsundervisning, seminar, arbeid med å utarbeide og presentere en poster, bruk av digitale læringsressurser og selvstudier.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Test i vitenskapsteori og forskningsmetode. Testen vurderes til godkjent / ikke godkjent. Studenten har tre (3) forsøk.
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
- Maksimum 3000 ord
- Varighet: 2 uker
- Karakterregel A-F
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering ved referansegruppe
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.